Πέμπτη 01.10.2020 ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Ο ήρωας Τρικαλινός πιλότος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου Αθ. Σούγας

22.08.2020

Μια ακόμη πτυχή των ηρώων του Δευτέρου Παγκοσμίου πολέμου και μάλιστα με Τρικαλινή καταγωγή, ανέδειξε με δημοσίευσή του ο Τρικαλινός εκπαιδευτικός και φωτογράφος Δημήτρης Μπουντούρης.

«Στις 17 Αυγούστου το 1943 σκοτώθηκε o Τρικαλινός στην καταγωγή Arthur Sugas (Athanasios Sougas), ένας από τους πρωτοπόρους πιλότους της USAAF, που πέταξε πολεμικές αποστολές πάνω από την Ευρώπη συνοδεύοντας βομβαρδιστικά κατά τον Β’ Π.Π.
Γεννημένος στα Τρίκαλα, μετανάστευσε σε μικρή ηλικία στις ΗΠΑ όπου ερωτεύτηκε την Αεροπορία. Με την είσοδο των ΗΠΑ στον πόλεμο κατατάχθηκε μαζί με χιλιάδες Ελλήνων μεταναστών στις ένοπλες δυνάμεις, και συγκεκριμένα στην Αεροπορία Στρατού.
Είχε την τύχη να υπηρετήσει στην περίφημη 56η Πτέρυγα Μαχητικών και ειδικότερα στην 63η Μοίρα. Αν και δεν ήταν άσος ούτε είχε πιστωθεί με κάποια επιβεβαιωμένη κατάρριψη ήταν ιδιαίτερα αγαπητός στους συναδέλφους του και πολύ ενθουσιώδης.
Καταρρίφθηκε κατά την τελευταία αποστολή της θητείας του (από τα πυρά του Γερμανού άσου Johannes Neumann), αρνούμενος να μην πετάξει λόγω αυξημένης επικινδυνότητας, αφού κάθε πιλότος που ολοκλήρωνε τη θητεία του προστατευόταν από πολύ επικίνδυνες αποστολές.

Ευχαριστώ τον ερευνητή Δημήτρη Βασιλόπουλο για τις πληροφορίες και την εν γένει εξαιρετική του δουλειά..»

 

USAAF 63η μοίρα μαχητών / 56η ομάδα μαχητών

Ο αρχηγός Arthur Sugas μπαίνει στο πιλοτήριο του Thunderbolt του πριν από μια άλλη αποστολή πάνω στην κατεχόμενη Ευρώπη με το 62ο FS, 56ο FG. Ο Άρθουρ ήταν Ελληνοαμερικανός πρώτης γενιάς, όπως ο Σπύρος Πισάνος, μετανάστευσε από την Ελλάδα ενώ ήταν 8 ετών! (Greeksinforeigncockpits μέσω του www.56thfightegroup.com)

 Ποιος ήταν

Ο Αθανάσιος Σούγας γεννήθηκε στα Τρίκαλα στις 27 Δεκεμβρίου 1919 στα Τρίκαλα Ελλάδα και μετανάστευσε στην Αμερική σε μια σχετικά μεγάλη ηλικία, όπως ο Σπύρος Πισάνος. Στις 23 Αυγούστου 1928 έφυγε για τις ΗΠΑ από το λιμάνι του Πειραιά, μαζί με τον πατέρα του Κωνσταντίνο, τη μητέρα του Μαρία και τη 10χρονη αδερφή της Στέλλα και πέρασε τον Ατλαντικό. Μετά από ένα μακρύ ταξίδι περίπου δύο εβδομάδων, έφτασαν τελικά στη Νέα Υόρκη στις 9 Σεπτεμβρίου 1928 με τον SS Edison. Η οικογένεια εγκαταστάθηκε στο Kalamazoo, στο Μίτσιγκαν, έζησε ο Κωσταντίνος, επειδή είχε μεταναστεύσει 8 χρόνια νωρίτερα για να εργαστεί και να μπορεί να πάρει και την οικογένειά του. Ο Αθανάσιος άλλαξε το όνομά του σε Άρθουρ και ήταν πολύ ταλαντούχος άνθρωπος που είχε πάθος με την αεροπορία. Μετά το γυμνάσιο πήγε στο Δυτικό Μίτσιγκαν Κολλέγιο όπου εισήλθε στο CPTP (Πολιτικό Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Πιλότων). Όταν ξέσπασε ο πόλεμος στρατολογήθηκε στην USAAF και εκπαιδεύτηκε ως πιλότος μαχητών. Κέρδισε το φτερό του και προήχθη στο 2ο Lt (O-660213). Όπως ο Χάρι Κορόνιος, ήταν επίσης τοποθετημένος στο 56ο Fighter Group στο πεδίο του Μπράντλεϋ, αν και ήταν προσκολλημένος στο 63ο FS. Όταν ο Όμιλος μεταφέρθηκε στο εξωτερικό, πέταξε αποστολές πάνω από την Ευρώπη, παρέχοντας κάλυψη για τα βαριά βομβαρδιστικά του 8ου AF. Ο Άρθουρ, πάντα ο μουσικός και οπαδός της μεγάλης μουσικής της εποχής, ονόμασε τον Thunderbolt, ένα P-47C-5RE, 41- 6372, UN-S, “Elmer Time”, μετά από έναν δημοφιλή αριθμό Glenn Miller. Αυτός είναι πιθανώς πώς πήρε το ψευδώνυμο «Elmer». Έγραψε στην αδερφή του ότι “αγαπούσε το αεροπλάνο του σαν να ήταν μέρος του”. Ο Άρθουρ έχασε στην τελική του αποστολή της περιοδείας του. Αν και μπορούσε να πετάξει ένα γαλακτοκομείο, επέλεξε να πετάξει στις 17 Αυγούστου, Οι αποστολές του 1943 ήταν η 8η Πολεμική Αεροπορία επιτέθηκε στα εργοστάσια ρουλεμάν στο Schweinfurt και στα εργοστάσια Messerschmitt στο Ρέγκενσμπουργκ. Τα πράγματα πήγαν άσχημα για τους Αμερικανούς που υπέστησαν μεγάλες απώλειες από τους μαχητές της Luftwaffe. 60 από τους 376 βομβαρδιστές, 3 P-47 και 2 Spitfires χάθηκαν, κυρίως λόγω της Luftwaffe που έπεσε στη μάχη για όλα όσα είχε, χάνοντας περίπου 30 μαχητές. Ο Arthur Sugas P-47 χτυπήθηκε πιθανώς πάνω από τον Rullen στο Voeren, από τον Γερμανό εμπειρογνώμονα Hauptmann Joannes Naumann (επέζησε από τον πόλεμο με 34 κιλά στο δυτικό μέτωπο), της 6/6 Τζέιμ. πύργος της εκκλησίας και έπεσε σε ένα χωράφι. Μερικοί λένε ότι ήθελε να σώσει την εκκλησία και το χωριό, σύμφωνα με άλλους ότι είχε ήδη πεθάνει σε αυτό το στάδιο. Πέθανε σε ηλικία 23 ετών και θάφτηκε την επόμενη μέρα στο Γενικό Νεκροταφείο στο Tongerseweg. Μετά την απελευθέρωση τα λείψανα του μεταφέρθηκαν στο Αμερικανικό Νεκροταφείο στο Margraten. Το 1949 οι γονείς του τον ανάκαμψαν στο νεκροταφείο Riverside, στην πόλη όπου ζούσε, στο Kalamazoo, στην πολιτεία του Μίσιγκαν.

Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να βρείτε στον Τόμο Α ‘των’ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΣΕ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ ‘

Ο Ελληνοαμερικανός πιλότος Arthur Sugas σκοτώθηκε από τον JG 26 Experten Johannes Naumann στις 17 Αυγούστου 1943 ενώ πετούσε αυτό το P-47C-5-RE (σειριακός αριθμός 41-6372, κωδικοποιημένος UN-S) κατά την τελευταία του αποστολή πριν από την επιστροφή του οι Ηνωμένες Πολιτείες. Αυτό το Thunderbolt δεν ήταν το προσωπικό του αεροπλάνο, το οποίο ονομαζόταν “Elmer’s Tune”, και δυστυχώς δεν υπάρχουν φωτογραφίες από αυτό. Οι σειριακοί και οι κωδικοί του αεροσκάφους είναι άγνωστοι και έτσι είναι και ο χειριστής που το πέταξε. Το μόνο γεγονός είναι η μαρτυρία του Άριστου Σπούγιου, ενός άλλου Έλληνα Αμερικανού του Καλαμαζού και ενός φίλου της οικογένειας Sugas που θυμάται έναν 62ο FS πιλότο που επισκέφθηκε το σπίτι του Άρθουρ μετά τον πόλεμο. Σύμφωνα με τον Σπούγιο, ομολόγησε στους γονείς του ότι ένιωθε ένοχος για την απώλεια του Άρθουρ επειδή εκείνη την ημέρα ο Άρθουρ πέταξε το αεροπλάνο του, καθώς το δικό του αεροπλάνο είχε υποστεί επισκευές στο υπόστεγο. (Πνευματικά δικαιώματα Gaetan Marie)