Τρίτη 28.09.2021 ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Έφτασε η ώρα για την σιδηροδρομική Εγνατία

21.05.2021

Ολο και περισσότερες γίνονται οι φωνές που επαναφέρουν το θέμα της επέκτασης της σιδηροδρομικής γραμμής της Καλαμπάκας προς τα βόρεια και δυτικά της χώρας μιλώντας για τη σιδηροδρομική Εγνατία.

Το θέμα επανέφεραν σε επίπεδο Δυτικής Θεσσαλίας οι πρόεδροι των Συλλόγων Φίλων του Σιδηροδρόμου Τρικάλων και Καρδίτσας, μετά από μια σειρά διεργασιών που λαμβάνουν χώρα κυρίως στη Δυτική Μακεδονία και μιλούν για την σύνδεση Καλαμπάκας – Κοζάνης.

Η Βουλευτής Ν. Κοζάνης Παρασκευή Βρυζίδου, σε επίσκεψή της στον  Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Κων/νο Καραμανλή έθεσε το θέμα της κατασκευής της Σιδηροδρομικής Εγνατίας και στη Δυτική Μακεδονία με υλοποίηση των συνδέσεων Καλαμπάκα-Κοζάνη-Βέροια. Για το τμήμα Κοζάνη- Καλαμπάκα θα πρέπει να ολοκληρωθούν οι υπόλοιπες μελέτες που υπολείπονται.

Υπερ ο Μιχαλάκης

Στην γραμμή Αγοραστού που είχε βάλει το θέμα της Σιδηροδρομικής Εγνατίας στον ίδιο τον πρωθυπουργό κατά την επίσκεψή του στα Τρίκαλα για το βόρειο τμήμα της Ε-65, είναι και ο αντιπεριφερειάρχης Χρήστος Μιχαλάκης.

Μιλώντας την περασμένη βδομάδα στις «Χαμηλές Πτήσεις» στον Ζυγό, τόνισε πως το ζήτημα μπαίνει πλέον στις πρώτες προτεραιότητες της Περιφέρειας, όπως εξάλλου είναι και το θέμα της ηλεκτροκίνησης Παλαιοφαρσάλου – Καλαμπάκας.

Να παρέμβει ο Αγοραστός

Μπορεί η παρέμβαση των δύο παραπάνω συλλόγων να απευθύνεται στους βουλευτές του νομού και κυρίως αυτούς της κυβέρνησης, όμως φωνή βοώντος εν τη ερήμου αφού κανείς από τους τρεις δεν το έχει εντάξει… στην ατζέντα του.

Μόνη λύση πλέον είναι η παρέμβαση του Αγοραστού που θα πρέπει να συγκαλέσει μια μεγάλη σύσκεψη στην οποία θα πρέπει παραβρεθούν χωρίς άλλο οι δύο υπουργοί Σκρέκας και Τσιάρας αλλά και όλοι οι βουλευτές και παράγοντες των νομών Τρικάλων, Καρδίτσας και Κοζάνης, που μπορεί να ενισχύσουν την πίεση που θα πρέπει να ασκηθεί στον υπ. Υποδομών και Μεταφορών.

Η επιστολή

Σιδηροδρομική γραμμή Καλαμπάκα-Σιάτιστα-Κοζάνη. (Μια ακόμα ευκαιρία).

Επιστολή των Συλλόγων Φίλων Σιδηροδρόμου Τρικάλων και Καρδίτσας προς τους» τοπικούς βουλευτές και την Περιφέρεια Θεσσαλίας.

«Με την ευκαιρία της αναζωπύρωσης τελευταία της συζήτησης για τον σιδηρόδρομο στην γειτονική μας περιφέρεια της Δυτικής Μακεδονίας, θεωρούμε πως είναι η ώρα να τεθεί για άλλη μια φορά επιτακτικά και από τη δική μας πλευρά το θέμα της σιδηροδρομικής σύνδεσης των δύο περιφερειών με την κατασκευή επιτέλους της γραμμής Καλαμπάκας-Σιάτιστας-Κοζάνης και Σιάτιστας-Καστοριάς-Κρυσταλλοπηγής.

Για την γραμμή αυτή, όπως είναι γνωστό καταρτίστηκαν μελέτες την δεκαετία του 2000 για τις οποίες δαπανήθηκαν περισσότερα από δύο δεκάδες εκατομμύρια ευρώ.

Δυστυχώς λόγω της οικονομικής κρίσης αλλά και άλλων ατυχών επιλογών, το έργο στη συνέχεια  πάγωσε και ξεκίνησαν νέες μελέτες για άλλα έργα, έργα πολλές φορές χωρίς κανένα νόημα. Έτσι εξαγγέλθηκε για παράδειγμα ο εκσυγχρονισμός της γραμμής του Έβρου που μόλις πριν λίγα χρόνια είχε ανακατασκευαστεί και η κατασκευή νέας  γραμμής Φλώρινας-Κρυσταλλοπηγής-Καστοριάς ενός πολυδάπανου λόγω αναγλύφου έργου που όμως δεν είχε να προσφέρει τίποτα και σε κανέναν.

Και την ίδια στιγμή που συνέβαιναν αυτά έγινε επιτρεπτό να καταστραφεί σε ορισμένα τμήματά της η επίσης ανακαινισμένη με δαπάνη αρκετών εκατομμυρίων ευρώ  γραμμή Αμυνταίου -Κοζάνης, για να εξορύξει κάρβουνο η ΔΕΗ και για να βελτιωθεί η οδική κυκλοφορία στην πόλη της Κοζάνης. Η αποκατάσταση των αποκοπών ουδέποτε έγινε και έτσι παραμένει η κατάσταση μέχρι σήμερα δυστυχώς.

Παρόλα αυτά και πέρα από κάθε προσδοκία, τον τελευταίο καιρό, τόσο από την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας όσο και από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, τίθεται το ζήτημα της κατασκευής της σιδηροδρομικής σύνδεσης με την Αλβανία και όπως φαίνεται προκρίνεται, και πολύ σωστά, η χάραξη Καλαμπάκα-Σιάτιστα-Κρυσταλλοπηγή για την οποία υπάρχουν ήδη έτοιμες μελέτες και σαφώς αποτελεί τη συντομότερη με μεγάλη διαφορά, όδευση από την Αττική προς τα σύνορα της Αλβανίας.

Το θέμα λοιπόν παρουσιάζει έντονο ενδιαφέρον και για την δική μας περιοχή και είναι απαραίτητο οι αρμόδιοι να κινητοποιηθούν και να κάνουν ότι απαιτείται για να ολοκληρωθεί επιτέλους η εκκρεμότητα των τελευταίων εκατό χρόνων για τη σιδηροδρομική σύνδεση των δύο γειτονικών περιφερειών και την αποκατάσταση της συνέχειας του σιδηροδρομικού δικτύου με την ένωση των γραμμών Παλαιοφαρσάλου-Καλαμπάκας και Κοζάνης-Φλώρινας, ώστε να αποκτήσει η χώρα αυτόν τον νέο πολύ χρήσιμο σιδηροδρομικό άξονα στον κορμό της».

Πέρασαν… 95 χρόνια

95 χρόνια από τότε που άρχισε να κατασκευάζεται και μένει ακόμα ανολοκλήρωτη, η σιδηροδρομική γραμμή που θα συνδέσει την Καλαμπάκα με την Κοζάνη, η οποία
αποτελεί τον ελλείποντα κρίκο για την σύνδεση της Αθήνας, της Νότιας Ελλάδας, και της Θεσσαλίας με το σιδηροδρομικό δίκτυο της Δυτικής Μακεδονίας, και η οποία θα συμβάλει, τόσο στην ανάπτυξη της εθνικής οικονομίας, όσο και στην περιφερειακή ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής της υποβαθμισμένης Δυτικής Μακεδονίας, μιας περιοχής που ήδη αποβιομηχανοποιείται, μετά την «απολιγνιτοποίηση».

Η γραμμή που συνδέει τον Παλαιοφάρσαλο με την Καλαμπάκα αναβαθμίστηκε σε γραμμή κανονικού εύρους, για ταχύτητες 160 χιλιομέτρων/ώρα, επίκειται δε η εγκατάσταση σε αυτήν ηλεκτροκίνησης και σύγχρονης σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης, ώστε να είναι έτοιμη να συνδεθεί με τα προγραμματισμένα να κατασκευασθούν τμήματα, Καλαμπάκας Κοζάνης/Ηγουμενίτσας, και να συνδεθεί επί τέλους η Δυτική Μακεδονία και η Ήπειρος με την Αθήνα, το λιμάνι του Βόλου και την Νότια Ελλάδα.  Για το τμήμα Ηγουμενίτσας – Καλαμπάκας πληροφορίες θέλουν να έχουν ήδη από καιρό ολοκληρωθεί οι μελέτες, βρίσκονται δε σε προχωρημένο στάδιο ολοκλήρωσης και οι οριστικές μελέτες του τμήματος Καλαμπάκας – Κοζάνης.