Κυριακή 13.06.2021 ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Συγκέντρωση διαμαρτυρίας των καθηγητών σήμερα στο δημαρχείο

17.05.2021

Προοπτική χαρακτηρισμού του 2ου ΕΠΑΛ Τρικάλων ως Πρότυπου

Η τακτική του «αποφασίζομεν και διατάσσομεν», Υπουργείου και ΔΔΕ Τρικάλων, που εφαρμόστηκε στην περίπτωση της δημιουργίας Προτύπων και Πειραματικών Σχολείων Γενικής Παιδείας(7ο Γυμνάσιο και 4ο ΓΕΛ Τρικάλων) αγνοώντας τις αρνητικές αποφάσεις των Συλλόγων Διδασκόντων και των  συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων, επεκτείνεται και στην Επαγγελματική Εκπαίδευση, με θύμα αυτή τη φορά το 2ο ΕΠΑΛ Τρικάλων και την εμπλοκή του Δήμου Τρικκαίων.

 Με διαδικασίες fasttrack, εν μέσω πανδημίας, που ξεκίνησαν:

  1. Την Πέμπτη 6/5 με την επίσκεψη κλιμακίου στο 2 ΕΠΑΛ από τους: κ.Ξυνοπούλου-Δ/ντρια ΔΔΕ Τρικάλων, κ. Γεώργιο Βούτσινο Γενικό Γραμματέα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, κ. Δημήτριο Παπαστεργίου Δήμαρχο Τρικκαίων και άλλους παράγοντες του Υπουργείου παρουσία και του Δ/ντη του 2ου ΕΠΑΛ Τρικάλων.
  2. Την Δευτέρα 10/5, ακολουθεί το υπ. αριθμ. 51/10-05-2021 έγγραφο του Γενικού Γραμματέα, Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Δια Βίου Μάθησης και Νεολαίας, του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, που δηλώνει την πρόθεση του Υπουργείου να ιδρυθεί Πρότυπο ΕΠΑΛ στις εγκαταστάσεις του 2ου ΕΠΑΛ, το οποίο στάλθηκε  στη ΔΔΕ Τρικάλων και καλεί τη ΔΔΕ Τρικάλων να διαβιβάσει το αίτημα στο ΔΣ του Δήμου Τρικάλων για να αποφασίσει την ίδρυση του Πρότυπου ΕΠΑΛ.
  3. Με την απόφαση της Επιτροπής Παιδείας του Δ. Τρικκαίων (η οποία σημειωτέον έχει να συνεδριάσει πάνω από 1 χρόνο), την Τετάρτη 12/5 διά περιφοράς και τηλεφώνου, με θέμα, «Γνωμοδοτική έγκριση ίδρυσης Πρότυπου ΕΠΑ.Λ. στις εγκαταστάσεις του 2ου ΕΠΑ.Λ. Τρικάλων». Στα τακτικά μέλη στάλθηκε με ηλ. ταχυδρομείο τόσο το έγγραφο του Υπουργείου(51/10-05-2021 ) όσο και το  υπ. αριθ. πρωτ. εισερχ. 13947/11-05-20210 έγγραφο της ΔΔΕ Τρικάλων, με θέμα: «Αίτηση για γνωμοδοτική έγκριση ίδρυσης πρότυπου ΕΠΑ.Λ. στις εγκαταστάσεις του 2ου ΕΠΑ.Λ. Τρικάλων», σύμφωνα με το οποίο, η ΔΔΕ  Τρικάλων  εισηγείται θετικά ως προς την ίδρυση Πρότυπου ΕΠΑ.Λ. στις εγκαταστάσεις του 2ου ΕΠΑ.Λ. Τρικάλων από το σχολικό έτος 2021-2022.

Και θα ολοκληρωθούν με τη λήψη της απόφασης για την ίδρυση του Πρότυπου ΕΠΑΛ, στις εγκαταστάσεις του 2ου ΕΠΑΛ Τρικάλων την Τρίτη 18/5 στη  συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου.

Το ΔΣ της ΕΛΜΕ Τρικάλων έχει να παρατηρήσει τα εξής:

  • Χαρακτηριστικό της βιασύνης και μεθόδευσης του Υπουργείου είναι ότι στην πρόσφατη νομοθεσία για την Ε.Ε.Κ. (ΕπαγγελματικήΕκπαίδευση & Κατάρτιση), η οποία καθορίζει τις διαδικασίες ίδρυσης Π. ΕΠΑΛ, δεν προβλέπεται εισήγηση-γνώμη του συλλόγου διδασκόντων ή άλλου τοπικού φορέα(προφανώς για να παρακάμψουν τις αρνητικές αποφάσεις των συλλόγων Διδασκόντων και των τοπικών κοινωνιών), παρά μόνο εισήγηση του οικείου Σ.Σ.Π.Α.Ε. (Συμβούλιο Σύνδεσης με την Παραγωγήκαι την Αγορά Εργασίας) τα μέλη του οποίου από μόνα τους κάνουν προτάσεις προς το υπουργείο, όχι μόνο για τα Π.ΕΠΑΛ αλλά και για πολλά άλλα θέματα λειτουργίας των σχολικών μονάδων της Ε.Ε.Κ. Ωστόσο όπως φαίνεται ούτε και αυτή η διαδικασία τηρείται, με το υπουργείο να υπαγορεύει και να προσπαθεί να επιβάλει άνωθεν τις προθέσεις του, εμπλέκοντας και τον Δήμο ο οποίος έχει μία ψήφο μόνο στο ΣΣΠΑΕ.
  • Αξίζει να επισημανθεί ότι στην περίπτωση του 2ου ΕΠΑΛ ένα από τα εμπόδια στον χαρακτηρισμό του ως Προτύπου είναι το γεγονός ότι συστεγάζεται με το Ειδικό  Επαγγελματικό Γυμνάσιο-Λύκειο, το οποίο σε μια νύχτα αποφασίστηκε να μεταφερθεί προς άγνωστη κατεύθυνση, ίσως στο Αθλητικό Κέντρο ΚΑΡΑΚΟΥΣΗΣ όπως έντονα φημολογείται (με τι κόστος άραγε, υπάρχει καταλληλότητα χώρων, κ.α. ερωτήματα που παραμένουν αναπάντητα).
  • Η ΟΛΜΕ έχει εκφράσει, επανειλημμένα, τους κινδύνους που ελλοχεύουν από τη δημιουργία των Προτύπων, ως σχολείων ελίτ, που οξύνουν τις κοινωνικές και ταξικές διαφορές και κατηγοριοποιούν τα σχολεία σε καλά και κακά. Ιδιαίτερα για τα Πρότυπα ΕΠΑΛ, έχει τονίσει ότι μέσω ΣΣΠΑΕ και της σύνθεσής τους, θα προωθηθούν επιδιώξεις της τοπικής αγοράς στην επιλογή Τομέων και Ειδικοτήτων. Θα υποτιμηθούν ειδικότητες χρήσιμες ενδεχομένως για εργασία σε όλη τη χώρα, ενώ παράλληλα χρησιμοποιούνται ως «υπόδειγμα» για την σκληρή αξιολόγηση, τον ανταγωνισμό των εκπαιδευτικών και τις νέες μορφές διοίκησης με βασικό χαρακτηριστικό την πλήρη υποβάθμιση του Συλλόγου Διδασκόντων. Στα ΕΠΑΛ έρχονται μαθητές/τριες που κατά κύριο λόγο θέλουν να πάρουν πτυχίο και απολυτήριο λυκείου χωρίς κατ’ ανάγκη να δώσουν πανελλαδικές εξετάσεις. Πολλές/οί επιλέγουν μια ειδικότητα που θα τους δώσει τη δυνατότητα να ασκήσουν ως ιδιώτες ένα επάγγελμα ή να ακολουθήσουν το επάγγελμα των γονιών τους. Π.χ. ένα παιδί από αγροτική οικογένεια επιλέγει τον τομέα Γεωπονίας, λαμβάνει το ποθητό απολυτήριο και συνεχίζει τη δουλειά του πατέρα του.
  • Τι θα συμβεί λοιπόν με την μετατροπή του σχολείου σε Πρότυπο; Οι μαθήτριες/ές κινδυνεύουν να αποκλειστούν, επειδή δεν θα πληρούν τα κριτήρια, μιας και στα Π.ΕΠΑΛ εισάγονται απόφοιτοι υποχρεωτικής εκπαίδευσης με βάση τον βαθμό του απολυτήριου τίτλου τους. Σε ποιο σχολείο θα φοιτήσουν; Στα ΓΕΛ που δεν είχαν ως αρχική επιλογή; Στις ΕΣΚ με μηδενική γενική μόρφωση, ανύπαρκτες τεχνολογικές γνώσεις και χαμηλές δεξιότητες που ζητάει ευκαιριακά η αγορά; Ή σε σχολεία ΕΠΑΛ άλλων περιοχών με ό,τι αυτό συνεπάγεται, δηλαδή κόστος μετακίνησης, διαμονής κ.λπ. Δεδομένου ότι τα Πρότυπα ΕΠΑΛ θα λειτουργούν με συγκεκριμένο και περιορισμένο αριθμό μαθητών, τομέων, ειδικοτήτων κ.λπ., προκύπτει το συμπέρασμα ότι πολλοί μαθητές τους μελλοντικά θα κατευθυνθούν σε άλλες εκπαιδευτικές δομές επηρεάζοντας τη λειτουργία όλων (Πρότυπου ΕΠΑΛ, «απλά» ΕΠΑΛ, ΕΣΚ, ΓΕΛ).
  • Οφείλουμε, όμως, να σταθούμε και στην κατάργηση των οργανικών θέσεων των εκπ/κών που υπηρετούν στο ΕΠΑΛ. Ακούγεται ότι δε θα «χαθούν», κάτι που είναι η μισή αλήθεια. Ίσως αυτό να μην γίνει τα πρώτα χρόνια, είναι όμως κάτι παραπάνω από βέβαιο ότι θα συμβεί, μιας και με αυτό το σκεπτικό λειτουργούν τα Πρότυπα σχολεία. Επιπλέον στο άρθρο 19/ν.4763-20, αναφέρεται ότι ο Εκπαιδευτικός Οδηγός, που θα εκδοθεί με απόφαση του Υπουργείου, θα καθορίζει τα θέματα λειτουργίας των Πρότυπων ΕΠΑΛ, μεταξύ των οποίων και «οι ειδικές προϋποθέσεις, τα κριτήρια, η διαδικασία επιλογής και τοποθέτησης και η θητεία του διδακτικού προσωπικού τους,» (παρ. γ΄). Είναι σαφές ότι το διδακτικό προσωπικό θα είναι επί θητεία, άρα όχι με οργανική. Να σημειωθεί ότι οι καθηγήτριες/ές ειδικοτήτων που δε θα βρουν μια οργανική στην περιοχή τους, θα κληθούν να μετακινηθούν στην περιφέρεια, με σοβαρές κοινωνικές συνέπειες στον προσωπικό και οικογενειακό τους προγραμματισμό.

Σε ό,τι αφορά τα επιχειρήματα που προβάλλονται για την ισχυρή χρηματοδότηση, έχουμε να παρατηρήσουμε τα εξής:

  • Εδώ και τρία πλέον χρόνια έχει δρομολογηθεί η Πράξη χρηματοδότησης της Επαγγελματικής Εκπ/σης από ΕΣΠΑ , η οποία θα αρχίσει να υλοποιείται μετά τη διενέργεια των αναγκαστικών και χρονοβόρων διεθνών διαγωνισμών.
  • Αναφέρεται δε – ως αίτημα προς την ΕΕ, από το Ταμείο Ανάκαμψης, στο σχέδιο για την ανάκαμψη μετά την πανδημία- η χρηματοδότηση 65εκ. € για την Επαγγελματική Εκπ/ση και Κατάρτιση.

Το ερώτημα που τίθεται είναι: Αν τελικά δοθούν αυτά τα χρήματα, γιατί πρέπει να κατευθυνθούν μόνο στα Πρότυπα ΕΠΑΛ (ή και ΕΣΚ) και όχι σε όλα τα σχολεία ΕΠΑΛ; Γιατί με αυτόν τον τρόπο, χρηματοδοτούνται έμμεσα συγκεκριμένες επιχειρηματικές δραστηριότητες, που θα προωθήσουν και θα επιβάλουν την λειτουργία τομέων/ειδικοτήτων στα Πρότυπα ΕΠΑΛ, μέσω του ΣΣΠΑΕ, ενώ η χρηματοδότηση στα υπόλοιπα ΕΠΑΛ θα είναι λειψή.

       Η θέση μας είναι ότι η Πολιτεία θα πρέπει να ενισχύσει δυναμικά όλα τα σχολεία της χώρας, καθώς βασική αρχή μιας δημοκρατικής Πολιτείας  είναι η ισότιμη και χωρίς αποκλεισμούς πρόσβαση των νέων σε δημόσια και ποιοτική εκπαίδευση. Βασική προϋπόθεση είναι και η ουσιαστική και διαρκής επιμόρφωση όλων των εκπαιδευτικών ανεξάρτητα από τον τύπο σχολείου όπου υπηρετούν. Τα ΕΠΑΛ επιβάλλεται να ενισχυθούν και όχι να κατηγοριοποιηθούν

Επιμένουμε να διεκδικούμε δημόσιο δωρεάν ποιοτικό σχολείο για όλους/ες , γι’ αυτό :

  1. Καλούμε το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Τρικκαίων να μην ακολουθήσει τον αντιδημοκρατικό κατήφορο του ΥΠΑΙΘ και της ΔΔΕ Τρικάλων, να σεβαστεί την δημοκρατικά ειλημμένη απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων του 2ου ΕΠΑΛ που είναι αρνητική στην προοπτική χαρακτηρισμού του σχολείου  ως Προτύπου, να λάβει υπόψη  την έλλειψη ενημέρωσης της τοπικής κοινωνίας για τις αρνητικές συνέπειες στο σύνολο των σχολείων της πόλης μας και να μην προχωρήσει στη λήψη μιας τέτοιας απόφασης.
  2. Ζητούμε  να δοθεί, στα μέλη του ΔΣ της ΕΛΜΕΤ και στα μέλη του Συλλόγου Διδασκόντων  του 2ου ΕΠΑΛ τόσο το δικαίωμα να παρακολουθήσουμε τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου την Τρίτη 18/5 όσο και να παρέμβουμε στη συζήτηση.
  3. Ζητούμε την κοινοποίηση του παρόντος εγγράφου σε όλα τα μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Τρικκαίων.
  4. Καλούμε εκπαιδευτικούς, γονείς, μαθητές σε συγκέντρωση  διαμαρτυρίας στο Δημαρχείο  την Δευτέρα 17/5 και ώρα 2μ.μ. για να μην χαρακτηριστεί το 2ο ΕΠΑΛ Τρικάλων ως Πρότυπο.
  5. Προσκαλούμε τους Συλλόγους Διδασκόντων των προτεινόμενων σχολείων για Πειραματικά και Πρότυπα, καθώς και τους Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων των εμπλεκόμενων σχολείων, α/θμιας και β/θμιας σε ενημερωτική συνάντηση την Τετάρτη 19/5 και ώρα 7μ.μ. στον αύλειο χώρο του 2ου ΕΠΑΛ Τρικάλων.

 

Δεν κάνουμε βήμα πίσω

Συνεχίζουμε και κλιμακώνουμε  τη  δράση  μας μέχρι τη δικαίωση

 

ΔΣ ΕΛΜΕ ΤΡΙΚΑΛΩΝ