Δευτέρα 16.12.2019 ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Ο «Ενεργός Πολίτης» στο επετειακό 60ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου

12.11.2019

-Του συνεργάτη μας Χάρη Μαντέλλου

Όλη η Θεσσαλονίκη ζει αυτές τις ημέρες στο ρυθμό του λαμπερού και εμβληματικού σε παγκόσμιο επίπεδο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Ειδικά φέτος που το Φεστιβάλ συμπληρώνει 60 χρόνια μια μεγάλη κινηματογραφική γιορτή έχει στηθεί από τις 31 Οκτωβρίου έως τις 10 Νοεμβρίου προσελκύοντας χιλιάδες σινεφίλ για να παρακολουθήσουν και να ανακαλύψουν το έργο ανατρεπτικών δημιουργών μέσα από νέες ενότητες, πρωτότυπα αφιερώματα, τις καλύτερες ταινίες του ανεξάρτητου σινεμά, ελληνικές παραγωγές της χρονιάς, αφιερώματα, κινηματογραφικές εκπλήξεις και πολλές παράλληλες εκδηλώσεις.

Τζον Γουότερς

Αναμφίβολα ένα από τα πολυαναμενόμενα γεγονότα ήταν ή άφιξη και η βράβευση με τον Χρυσό Αλέξανδρο για την προσφορά του στον κινηματογράφο του τολμηρού σκηνοθέτη και θρυλικού εκπροσώπου του cult cinema Τζον Γουότερς, ο οποίος έχει γράψει ιστορία στο ανεξάρτητο αμερικάνικο σινεμά με το ασυγκράτητο χιούμορ του, την αγάπη του για το κακό γούστο και την διαστρέβλωση των παραδοσιακών ηθικών αξιών. Αξέχαστη βέβαια είναι η συνεργασία του με την Divine σε μια σειρά ταινιών όπως «Mondo Trasho», «Πινκ φλαμίνγκος» -που ανακηρύσσεται cult αριστούργημα-, «Θηλυκοί μπελάδες», «Polyester», αλλά και στην μεγάλη του εμπορική επιτυχία «Χαίρσπρεϋ» (1988), το οποίο αργότερα έγινε και μιούζικαλ ενώ ανεβαίνει και σε σχολικές σκηνές στις ΗΠΑ. Το 1990, ο Τζον Γουότερς σκηνοθετεί τον Τζόνι Ντεπ στο «Ο παίδαρος»επίσης μεγάλη εμπορική επιτυχία και στη χώρα μας- ενώ το 1993 μας έδωσε την ταινία «Η μαμά παραμονεύει στο σκοτάδι» με πρωταγωνίστρια την Κάθλιν Τέρνερ.

Μιλώντας σε masterclass ανοιχτό για το κοινό  και στην ερώτηση αν θεωρεί διασκεδαστικό να ασχολείται με τον κινηματογράφο τόνισε τα εξής: «Είκοσι δύο σερί ώρες γυρισμάτων, μέσα στο κρύο και με μια κάμερα στο χέρι, δεν είναι διασκέδαση. Διασκέδαση είναι να πας για ένα ποτό με τους φίλους σου. Άλλα έτσι έμαθα την δουλειά. Δεν θα μπορούσα να κάνω κάτι άλλο στη ζωή μου, εκτός ίσως από το να γίνω ψυχίατρος ή δικηγόρος ποινικών υποθέσεων».

Ο σκηνοθέτης δεν παρέλειψε να μιλήσει και για το Χόλιγουντ. «Αν δεν θέλουν την επόμενη ταινία σου, δεν σε πληρώνουν. Από την άλλη, όσο πιο πολλά σου δίνουν, τόσο πιο πολλά ζητούν και από σένα. Μετά το Hairspray, όλοι ήθελαν να δουλέψουν μαζί μου. Μου έστελναν συνεχώς δώρα. Ωστόσο, πάντα κάνω την ταινία όπως ακριβώς την έχω φανταστεί, γιατί περιμένουν από μένα και να την προωθήσω. Κατάφερα να κάνω αξιοσέβαστο το κακό γούστο. Γι’αυτό και κανένας άλλος σκηνοθέτης δεν με μιμείται».

Η έλευση του «Πάπα του Τrash», όπως τον χαρακτήρισε ο Γουίλιαμ Μπάροουζ, ο οποίος πήρε από το 60ό ΦΚΘ carte blanche για να επιλέξει για το κοινό 10 αγαπημένες του ταινίες, συνδυάστηκε και με σημαντικές εκδηλώσεις καθώς παρουσίασε το one-man show “This Filthy World” στον κινηματογράφο Ολύμπιον, ενώ νεαροί κινηματογραφιστές είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν ένα αποκλειστικό workshop με τον ίδιο.

Έκθεση για τον Νίκο Κούνδουρο

Μία από τις σπουδαίες εκθέσεις που φιλοξενεί φέτος το Φεστιβάλ είναι αυτή για το άγνωστο εικαστικό έργο του Νίκου Κούνδουρου, όπου μέσα από ζωγραφικά έργα του εμβληματικού σκηνοθέτη (πολλά από τα οποία παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο κοινό) επιχειρείται μια χαρτογράφηση του εικαστικού του κόσμου. Στην έκθεση περιλαμβάνονται επίσης ελαιογραφίες, σκίτσα, κοστούμια, μάσκες, επιστολές, ημερολόγια, σημειώσεις – ανάμεσά τους και η αγαπημένη του παλέτα με την αυτοπροσωπογραφία του.

Τα εγκαίνια της έκθεσης με τίτλο «Ο άγνωστος εικαστικός Νίκος Κούνδουρος» πραγματοποιήθηκαν το Σάββατο 2 Νοεμβρίου στον πρώην Βρεφονηπιακό Σταθμό (Προβλήτα 1, Λιμάνι Θεσσαλονίκης) με τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Φεστιβάλ κ. Ορέστη Ανδρεαδάκη να σημειώνει πως «σήμερα υλοποιείται ένα πολύ μεγάλο και παλιό όνειρο του Φεστιβάλ. Τα εγκαίνια αυτής της μεγάλης έκθεσης αφιερωμένης στον Νίκο Κούνδουρο συμπίπτουν με τη συμπλήρωση 60 ετών από το πρώτο Φεστιβάλ, τον Σεπτέμβριο του 1960, στο οποίο η ταινία του Κούνδουρου «Το Ποτάμι» τιμήθηκε με το βραβείο σκηνοθεσίας, αλλά και μουσικής, την οποία συνέθεσε ο Μάνος Χατζιδάκις».

Masterclass του σεναριογράφου – παραγωγού Mike Werb

Επίσης πολύ αξιόλογο ήταν και το masterclass που παρέδωσε ο προσκεκλημένος από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου σεναριογράφος – παραγωγός Mike Werb, ο οποίος έχει υπογράψει το σενάριο πολλών δημοφιλών ταινιών όπως «Αδίστακτα πρόσωπα» με τους Τζον Τραβόλτα-Νίκολας Κέιτζ, «Η μάσκα» με τον Τζιμ Κάρεϊ και «Lara Croft-Tomb Raider» με την Αντζελίνα Τζολί, δίνοντας απαντήσεις σε μια σειρά ενδιαφέροντα ερωτήματα όπως για το μυστικό μιας καλής ιστορίας, το από πού πηγάζουν οι ιδέες, το πώς οικοδομείται μια ιστορία σε τρεις πράξεις, πώς αιχμαλωτίζεται το ενδιαφέρον του αναγνώστη/θεατή, τις διαφορές στη συγγραφή σεναρίων για την τηλεόραση και τον κινηματογράφο, εάν υπάρχει κάποιο αποτελεσματικό σχέδιο δράσης που εξασφαλίζει ότι ένα σενάριο θα ολοκληρωθεί μέσα στις προβλεπόμενες προθεσμίες και ποια είναι η συνταγή της επιτυχίας στον σκληρό κόσμο του Χόλιγουντ. Αξιοσημείωτο είναι το ότι δήλωσε πως όπου βρεθεί έχει μαζί του ένα αρχαίο ελληνικό νόμισμα, με την κεφαλή του Μεγάλου Αλεξάνδρου, πράγμα που όπως είπε τον συνδέει με την Ελλάδα. Εξηγώντας πώς βρέθηκε στα χέρια του ανέφερε: «Όταν ήμουν μικρός, ο πατέρας μου άρχισε να μου μιλάει για τους αρχαίους Έλληνες συγγραφείς, για το μεγαλείο του ελληνικού πολιτισμού, για τον Ευριπίδη και μου έδωσε αυτό το αυθεντικό νόμισμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Ο Αλέξανδρος ενδιαφερόταν να προωθήσει τον δικό του θρύλο, την ιδέα ότι καταγόταν από τον Ηρακλή και για τον λόγο αυτό στο νόμισμα φοράει γύρω από το κεφάλι του την προβιά από το Λιοντάρι της Νεμέας. Όταν ο πατέρας μου μού μιλούσε για τους θεούς, δεν καταλάβαινα την ιδέα του ημίθεου, όπως ο Ηρακλής και πώς ήταν πατέρας του ο Δίας. Έχουν γίνει αρκετές ταινίες για τον Ηρακλή, τους άθλους του, πώς δολοφόνησε την πρώτη του γυναίκα και τα παιδιά του, πόσο βίαιη ήταν η ζωή του. Το νόμισμα ήταν μία στιγμή αποκάλυψης για μένα, ώστε να δημιουργήσω μία τηλεοπτική σειρά με ήρωα τον Ηρακλή που ελπίζω να πουλήσω και στην Ελλάδα».