Πέμπτη 18.07.2019 ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Ταξιδεύοντας με το τρένο της καινοτομίας

31.03.2019

Μαρία Αγναντή, φιλόλογος

Ποιο κριτήριο, άραγε, μπορεί να μας βοηθήσει για να ξεχωρίσουμε αλάνθαστα τι είναι μία
Εκπαιδευτική Σχολική Επίσκεψη;
Με τη βεβαιότητα ότι περιγράφω μια εμπειρία γνώριμη, τουλάχιστον σ’ εκείνους που δεν
αναζητούν σε μια σχολική εκδρομή το περιστασιακό άλλοθι της φυγής για εκτόνωση, αλλά την
ποιότητα και τη γνώση, τολμώ να πω ότι η εκδρομή που πραγματοποίησε πρόσφατα το Μουσικό
Σχολείο Τρικάλων στη Θεσσαλονίκη απαντά στο αρχικό ερώτημα και θέτει τα κριτήρια για να
πραγματοποιηθεί μια Εκπαιδευτική σχολική επίσκεψη, όπως ακριβώς το υπαγορεύουν το
προσηγορικά της. Στη μονοήμερη εκπαιδευτική εκδρομή που πραγματοποίησε η Γ1 τάξη
Γυμνασίου του Μουσικού Σχολείου Τρικάλων, στις 28 Μαρτίου 2019 και οργάνωσαν
αφιερώνοντας εξωδιδακτικό χρόνο οι συνοδοί καθηγήτριες Μαρία Αγναντή και Αφροδίτη
Σιούλα, φιλόλογοι, οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να κοινωνήσουν πρωτόγνωρα βιώματα.
Με σύμμαχο εαρινές καιρικές συνθήκες, ολάνθιστη φύση και ξεχωριστή ευκολία
ταξιδιού που μας εξασφάλισε το Γραφείο Γενικού Τουρισμού ̈ΥΠΕΡ TOURS ̈ προσεγγίσαμε
τον προορισμό του προγράμματός μας, την πόλη της Θεσσαλονίκης.
Στο πλαίσιο υλοποίησης εκπαιδευτικού προγράμματος με τίτλο, «Οικολογικές
μετακινήσεις, φιλικές προς το περιβάλλον. Μετρό», επισκεφτήκαμε τα κεντρικά γραφεία της
«ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ», όπου οι μαθητές με το βλέμμα στραμμένο στο αύριο είχαν την ευκαιρία να
ενημερωθούν επισταμένα από καταξιωμένο μηχανικό του έργου, ώστε να αντιληφθούν τη δομή
και τον τρόπο κατασκευής του μετρό καθώς και να γνωρίσουν τη χρησιμότητά του, ως του νέου
συγκοινωνιακού μέσου στην πόλη της Θεσσαλονίκης. Προσδοκώμενο αρχικά και κατόπιν
προκύπτον εκπαιδευτικό όφελος, να αποκτήσουν οι μαθητές καινούρια ερεθίσματα και να
αντιληφθούν την τεράστια σημασία ενός σύγχρονου, οικολογικού εντέλει δημοκρατικού μέσου
μετακίνησης πολιτών που μεταβάλλει μια μεγάλη πόλη σε σύγχρονη ευρωπαϊκή μητρόπολη.
Επόμενος προορισμός μας, το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης. Οι μαθητές με ευγένεια,
σεβασμό και υπομονή ξεναγήθηκαν από έμπειρη ξεναγό για μία ώρα στο εσωτερικό του
Μεγάρου και εμπλουτίστηκαν με γνώσεις, εσωτερικεύοντας κάτι που δύσκολα επιτυγχάνεται
στην αίθουσα διδασκαλίας με την αποστήθιση που επιβάλλεται από το εκπαιδευτικό σύστημα:
την αγάπη για την τέχνη και τη διάδοσή της.
Μετά από μια απολαυστική βόλτα στην προκυμαία επιβιβαστήκαμε στο λεωφορείο με
προορισμό γνωστό εμπορικό κέντρο στην πόλη για το μεσημεριανό γεύμα. Αργά το απόγευμα
επιβιβαστήκαμε «πλουσιότεροι» για αναχώρηση και επιστροφή και χωρίς απρόοπτα με απόλυτη
αίσθηση ακρίβειας και ευθύνης ο οδηγός Θ.Σ. μας οδήγησε σώους και αβλαβείς στο χώρο του
σχολείου μας, στα Τρίκαλα.
Γεμάτη ικανοποίηση από το ήθος των μαθητών μου και από την άψογη συνεργασία για
την υλοποίηση του εκπαιδευτικού προγράμματος με τους εκλεκτούς συναδέλφους μου
κ.Αφροδίτης Σιούλα και κ.Παντελή Πεταρούδα, μουσικό, τώρα που γράφονται τούτα τα
βιώματα θέλω να ευχαριστήσω θερμά τους γονείς που μας εμπιστεύτηκαν τα παιδιά τους, τα
οποία με την ευγενική και συνεργάσιμη στάση τους βοήθησαν να πετύχει τούτο το ταξίδι.
Θερμές ευχαριστίες απευθύνω επίσης στους ανθρώπους της «ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ» Α.Ε. που μας
υποδέχτηκαν φιλόξενα και μας ξενάγησαν στο σύγχρονο κατασκευαστικό έργο.
Επιθυμώ και εύχομαι η εκδρομή που πραγματοποιήθηκε να βοήθησε τους μαθητές μας
να βιώσουν τον μορφωτικό χαρακτήρα, την ψυχική ανάταση και την αναζωογόνηση που
αφειδώλευτα προσφέρεται μέσω μιας σχολικής εκδρομής. Στην εποχή που ο «πολιτισμός της
οθόνης» αφενός απειλεί να κατακυριεύσει τις νεανικές ψυχές και που το στείρο εκπαιδευτικό
σύστημα αφετέρου επιμένει να θεωρεί «σπαταλημένο και χαμένο» τον χρόνο εκείνο που
αφαιρείται από την παραδοσιακή διδασκαλία στην τάξη, οι ποιοτικά οργανωμένες σχολικές

εκδρομές από εκπαιδευτικούς που, σεβόμενοι τους μαθητές, αγαπούν και τιμούν το
λειτούργημά τους χωρίς την ευκολία της νοοτροπίας του περαστικού, θα αποτελούν
εναλλακτική μορφή μάθησης και συνάμα την αναγκαία και ικανή συνθήκη για ένα
αναβαθμισμένο, ελκυστικό, μα πρωτίστως δημιουργικά ικανό Δημόσιο Σχολείο.