Παρασκευή 22.11.2019 ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Τα Τρίκαλα στηρίζουν το ποδήλατο – Όλοι μαζί λέμε ΝΑΙ στους ποδηλατοδρόμους

22.02.2016

Του Χρήστου Κοντού

Αλήθεια δεν μπόρεσα να κατανοήσω τις αντιδράσεις της αντιπολίτευσης στο θέμα της δημιουργίας του νέου ποδηλατοδρόμου στα Τρίκαλα, εκτός βέβαια κάποια επιμέρους ζητήματα που τέθηκαν και θα πρέπει να τα δει η Δημοτική Αρχή.

Μπορούμε ακόμη σήμερα εν έτη 2016 και εν μέσω μάλιστα οικονομικής κρίσης, να βάζουμε στην ίδια μοίρα το αυτοκίνητο ως μέσο μετακίνησης μέσα στην πόλη, με το ποδήλατο;

Είναι δυνατόν σε μια εντελώς επίπεδη από πλευράς μορφολογίας πόλη, όπου κανείς μπορεί να την διασχίσει από τη μια άκρη στην άλλη μέσα σε 10 μόλις λεπτά με το ποδήλατο, να μην υπάρχει επαρκές δίκτυο ποδηλατοδρόμων;

Είναι δυνατόν τα χιλιάδες ποδήλατα που κινούνται αυτή τη στιγμή στους δρόμους των Τρικάλων να κάνουν σλάλομ μεταξύ των αυτοκινήτων για να τους διασχίσουν;

Υπολογίζεται πως στα Τρίκαλα κυκλοφορούν σήμερα περίπου 20.000 ποδήλατα. Το μεγαλύτερο ποσοστό αυτών από άτομα τα οποία είναι στην εφηβική ηλικία και για τα οποία αποτελεί το κύριο μέσο μετακίνησής τους στα σχολεία και τα φροντιστήρια. Αν δεν φροντίσουμε τα ίδια τα παιδιά μας να κινούνται με ασφάλεια… τότε για ποιόν θα πρέπει να λάβει μέτρα τούτη η πόλη;

Μήπως για τον νεόπλουτο που θέλει να βγει στο κέντρο της πόλης να επιδείξει το νέο του αυτοκίνητο;

Μήπως για τον υπάλληλο… που αν και αργοπορημένος τις περισσότερες φορές, φέρνει το αυτοκίνητό του στο κέντρο… γιατί βαριέται να μετακινηθεί από το κρεβάτι του σπιτιού του, στην καρέκλα του γραφείου; Η μήπως για τον αργόσχολο που θέλει… καβάλα να πιει τον καφέ του στην Ασκληπιού;

Σαφέστατα, παράλληλα ο δήμος θα πρέπει να δει με την ίδια σοβαρότητα το ζήτημα της στάσης και της στάθμευσης, για όσες περιπτώσεις χρήζουν (επαγγελματίες, ασθενείς κλπ). Προφανώς θα πρέπει να δει την δημιουργία και άλλων πάρκινγκ στο κέντρο της πόλης, αλλά όμως θα πρέπει να δει και την επέκταση των ποδηλατοδρόμων σε πιο κεντρικές οδούς.

Ο «Ενεργός Πολίτης» που βρέθηκε αρκετές φορές απέναντι στη δημοτική αρχή για λάθος χειρισμούς της σε μια σειρά ζητήματα, αυτή τη φορά στηρίζει το δίκτυο ποδηλατοδρόμων και ζητά την επέκτασή του. Ένα like και μια κοινοποίηση, όσων συμφωνούν, αρκεί τόσο να στηρίξει την απόφαση της δημοτική αρχής, αλλά παράλληλα να τη δεσμεύσει για συνέχιση του δικτύου ποδηλατοδρόμων.

Προς την κατεύθυνση αυτή κινείται και το άρθρο του καθηγητή του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας κ. Γιάννη Κουτεντάκη, όπου τα στοιχεία του ειναι συγκλονιστικά.

Τι έπαθε το Δημοτικό Συμβούλιο Τρικάλων με τους ποδηλατόδρομους;

Εάν είναι αλήθεια,

α) ότι η Ελλάδα βρίσκεται στην πρώτη θέση της Ε.Ε με πέντε νεκρούς, πέντε τετραπληγικούς, 10 παραπληγικούς και 60 τραυματίες την ημέρα (περίπου 1.600 νεκρούς και 27.000 τραυματίες ετησίως!!) από τροχαία ατυχήματα,

β) ότι τα πιο πολλά ατυχήματα συμβαίνουν σε κατοικημένες περιοχές και με ταχύτητες κάτω των 45 χλμ την ώρα,

γ) ότι το 60-70% των θυμάτων είναι ηλικίας 15–29 ετών,

δ) ότι τα τροχαία ατυχήματα κοστίζουν στη χώρα 12 δισ. ευρώ κάθε χρόνο (!!),

ε) ότι το ποδήλατο αποτελεί τον μόνο γρήγορο, ασφαλή, οικονομικό, οικολογικό και υγειηνό τρόπο μετακίνησης σε μία «επίπεδη» πόλη όπως τα Τρίκαλα, και

στ) ότι ήδη υπάρχει μία εξαιρετική υποδομή λόγω του λεωφορείου χωρίς οδηγό, τότε είναι πράγματι εντυπωσιακή η αποτυχία του τοπικού Δημοτικού Συμβουλίου να αποφασίσει ομόφωνα για την πλήρη μετατροπή της εν λόγω υποδομής σε κεντρικό ποδηλατόδρομο και – γιατί όχι – για την περαιτέρω αύξησή του. Υπάρχει άλλος τρόπος ώστε να περιοριστεί η καθημερινή γενοκτονία που συντελείται στους δρόμους μας, να μειωθεί η ακατάσχετη οικονομική αιμοραγία και το ανυπολόγιστο κοινωνικό κόστος, και να γίνει πιο ανθρώπινη η καθημερινότητά μας;

Τέλος, να θυμίσω ότι οι ξένοι φοιτητές και καθηγητές που συχνά επισκέπτονται το ΤΕΦΑΑ της πόλης μας πάντα εντυποσιάζονται από τον αριθμό των ποδηλάτων που κυκλοφορούν. Το ίδιο και οι επισκέπτες του «Μύλου των Ξωτικών».

Ας επενδύσουμε λοιπόν στο αυτονόητο και στο μέλλον …

Γιάννης Κουτεντάκης
Καθηγητής Πανεπιστημίου Θεσσαλίας