Παρασκευή 18.10.2019 ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Όχι άλλα εμπόδια στην ηλεκτροκίνηση Παλαιοφάρσαλου – Καλαμπάκας

07.02.2016

Tου Δομήνικου Βερίλλη

πρώην δημάρχου Καρδίτσας

ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΤΗΣ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗΣ

Για την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου Παλαιοφαρσάλου – Καλαμπάκας υπήρξε από τους « Συλλόγους Φίλων Σιδηροδρόμου» Καρδίτσας και Τρικάλων μία συνεχής, επιτυχημένη, προσπάθεια. Το ίδιο ισχύει και για τους δήμους Καρδίτσας και Τρικάλων, τουλάχιστον την περίοδο 2007- 2010 που είμαι σε θέση να γνωρίζω μιάς και τότε διετέλεσα δήμαρχος Καρδίτσας και υπήρξε άριστη συνεργασία.

Πάντα υποστήριζα, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια, ότι «Λεφτά υπάρχουν για τα Μεγάλα Έργα » και το ίδιο ισχύει και με την άμεση ηλεκτροκίνηση του Σιδηροδρομικού Δικτύου Καλαμπάκας- Παλαιοφαρσάλων καθώς και για τη έναρξη των μακροχρόνιων διαδικασιών επέκτασης της γραμμής μέχρι Κοζάνη και Ηγουμενίτσα.

Γιατί τα ευρωπαϊκά Προγράμματα ποτέ δεν σταμάτησαν να χρηματοδοτούν έργα και δράσεις στην Ελλάδα.

Το Δεκέμβριο του 2014 εγκρίθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μετά από πρόταση της Ελλάδας και συνεχείς διαβουλεύσεις από το 2012, το νέο ΕΣΠΑ 2014- 2020.

Συγκεκριμένα, δε, στις 18 Δεκεμβρίου του 2014 εγκρίθηκε το Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα (ΠΕΠ) Θεσσαλίας 2014- 2020 και το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη(Υ.ΜΕ. ΠΕΡ.Α.Α.) 2014-2020 που είναι τα δύο προγράμματα μέσα από τα οποία μπορεί να χρηματοδοτηθεί η Ηλεκτροκίνηση και Αυτοματοποίηση του σιδηροδρομικού δικτύου της Θεσσαλίας.

Εκείνη την περίοδο, πριν την έγκριση των προγραμμάτων και στη διάρκεια της εξαντλητικής διαβούλευσης που είχε προηγηθεί, με επιστολή μου, είχα ζητήσει την ένταξη του έργου της ηλεκτροκίνησης του τμήματος Καλαμπάκας – Παλαιοφαρσάλου ονοματισμένο ( και έχει μεγάλη σημασία αυτό) στο Τομεακό Πρόγραμμα Υ.ΜΕ.ΠΕΡ.Α.Α.

Τελικά, στο Υ.ΜΕ.ΠΕΡ. Α.Α. εντάχθηκε , με το ονομάτου, μόνον το τμήμα Βόλου – Λάρισας. Υπήρξε δηλαδή από την τότε Κυβέρνηση Σαμαρά- Βενιζέλου μία αδικαιολόγητη διάκριση και από τους τοπικούς μία ανεξήγητη αδράνεια.

Έτσι το τμήμα Καλαμπάκας – Παλαιοφαρσάλου μπορεί να κατασκευασθεί μόνο από το ΠΕΠ Θεσσαλίας Συγκεκριμένα μέσα από τα χρήματα του άξονα 4 και τον κωδικό 7α με το ποσό των 52 εκατομμυρίων Κοινοτικής Συμμετοχής.

Ελπίζουμε, δε, ότι σύντομα θα βγεί η σχετική πρόσκληση από τη Διαχειριστική Αρχή και η ΕΡΓΟΣΕ θα προχωρήσει απρόσκοπτα στη κατασκευή του.

ΑΚΑΙΡΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ

Ξαφνικά την , την 28η Ιανουαρίου, υπήρξε ανακοίνωση του δημάρχου Μουζακίου κ Κωτσού, ως προέδρου της ΠΕΔ μετά από συνάντηση με τον Περιφερειάρχη Θεσσαλίας κ. Αγοραστό στην οποία: « Σημείωσε την ένσταση της ΠΕΔ στην απόφαση να δεσμευτούν 52 εκατ. από το ΠΕΠ Θεσσαλίας για το σιδηροδρομικό δίκτυο Καλαμπάκας- Βόλου. Τονίζοντας ότι η δέσμευση του1/3των πόρων του ΠΕΠ θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στην υποστήριξη άλλων περιφερειακών δράσεων αντιπροτείνοντας το ποσό να καλυφθεί από το Τομεακό Πρόγραμμα του Υπουργείου Υποδομών»

Σχετικά με την ανακοίνωση θα ήθελα να σημειώσω τα εξής

1ον Δεν είναι αλήθεια ότι στο ΠΕΠ Θεσσαλίας είναι εγγεγραμμένο το τμήμα Καλαμπάκας – Βόλου. Είναι μόνον το τμήμα Καλαμπάκα -Παλαιοφάρσαλος. Γιατί οι αρμόδιοι του Βόλου φρόντισαν την κατάλληλη στιγμή να διασφαλίσουν, την ηλεκτροκίνηση του τμήμα Βόλου -Λάρισας στο Τομεακό, το Κεντρικό, Πρόγραμμα και μάλιστα ονοματισμένο. για να μη μπορεί να βγεί σε οποιαδήποτε περίπτωση. Έτσι οποιαδήποτε αλλαγή στο ΠΕΠ Θεσσαλίας για την σιδηροδρομική γραμμή θα αφορά μόνον την δυτική Θεσσαλία. Επίσης τα 52 εκ είναι το 1/ 6 και όχι το 1/3του ΠΕΠ.

2ον Κανένας δεν αμφισβητεί ότι θα ήταν χρήσιμο για τη Θεσσαλία το

έργο της ηλεκτροκίνησης ολόκληρου του Θεσσαλικού Σιδηροδρόμου να έχει ενταχθεί το 2014 στο Κεντρικό Πρόγραμμα των Υπουργείων. Κάτι τέτοιο δεν έγινε. Αποφασίσθηκε η διασφάλιση μόνον του τμήματος Λάρισας-Βόλου. Ήταν, βέβαια, η περίοδος που πολλά «φεύγανε για άλλες πόλεις» . Όπως για παράδειγμα η Σχολή Δασοπονίας , η 60 Μ.Ε. και η Σχολή Αστυφυλάκων. Σε κάθε περίπτωση η τότε κυβέρνηση και οι τοπικοί αρμόδιοι πρέπει να δώσουν εξηγήσεις.

3ον Από την έγκριση των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων μέχρι σήμερα πέρασε αρκετό χρονικό διάστημα και κανένας δεν είχε υποβάλει την παραμικρή αμφισβήτηση για την ηλεκτροκίνηση του τμήματος Παλαιοφαρσάλου- Καλαμπάκας.

Υπήρξε θετική πορεία. Οι διαδικασίες για την ηλεκτροκίνηση του τμήματος Παλαιοφαρσάλου – Καλαμπάκας, με χρηματοδότηση από το ΠΕΠ, έχουν προχωρήσει και βρισκόμαστε ένα βήμα πριν την πρόσκληση ενδιαφέροντος. Συγκεκριμένα όχι μόνον έχει αποφασισθεί η ένταξη της κατασκευής του αλλά επί πλέον πέρασε η εξειδίκευση ( η εισήγηση της Διαχειριστικής Αρχής) από την 1η συνεδρίαση της Επιτροπής Παρακολούθησης και επίσης εγγράφηκε στο Ετήσιο Πρόγραμμα.

Σήμερα βρισκόμαστε πριν από την πρόσκληση της Διαχειριστικής Αρχής και την ανάληψη του έργου από την ΕΡΓΟΣΕ. Η οποία στο διάστημα αυτό θα πρέπει να ολοκληρώσει τις όποιες διαδικασίες και τις όποιες μελετητικές ελλείψεις.

4ον Μετά από όλα αυτά πιστεύω ότι πρέπει να υπάρξουν ξεκάθαρες διευκρινήσεις στην πρόταση της ΠΕΔ και κυρίως να απαντηθούν τα πολλά, εύλογα και καλοπροαίρετα ερωτήματα που προκύπτουν ( για να αποφευχθούν άμεσα οποιεσδήποτε παρερμηνείες ή άστοχες αντιπαραθέσεις) όπως

-Αν προτείνεται να σταματήσουν οι διαδικασίες από το ΠΕΠ Θεσσαλίας; πότε

θα προχωρήσει η πρόσκληση για το τμήμα Παλαιοφαρσάλου – Καλαμπάκας; Και ποια είναι η θέση του κ. Αγοραστού;

-Αν υπήρξε κάποια συνεννόηση με την Επιτροπή Παρακολούθησης του Τομεακού Προγράμματος για το αν υπάρχει περίπτωση να ενταχθεί το έργο στο πρόγραμμα αυτό και να εγκριθεί κατόπιν η πρόταση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή; Και αν υπάρχουν τα χρονικά περιθώρια για αυτές τις αλλαγές; και

5ον Μου κάνει εντύπωση η άμεση αποδοχή, της πρότασης της ΠΕΔ, από την Ανατολική Θεσσαλία και ιδιαίτερα η συντονισμένη υποστήριξη των μέσων μαζικής Ενημέρωσης και παραγόντων του Βόλου.

Έχοντας διασφαλίσει την κατασκευή της ηλεκτροκίνησης και αυτοματοποίησης της γραμμής Λάρισας – Βόλου άρχισαν να προτείνουν και τα έργα που θα χρηματοδοτηθούν στη Μαγνησία από τη απένταξη του τμήματος Παλαιοφαρσάλου – Καλαμπάκας. Μάλιστα η Περιφερειακή Σύμβουλος κα Τσαλίκη στις εξειδικευμένες προτάσεις, που έδωσε στη δημοσιότητα ενημερώνει ότι μόνον η μελέτη του τμήματος Λάρισας- Βόλου θα είναι έτοιμη μέχρι το Μάρτιο και ότι από την απένταξη μπορούν να χρηματοδοτηθούν συγκεκριμένα έργα στο νότιο Πήλιο και τη Μαγνησία.

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

1 Το συμπέρασμα είναι ότι το έργο της ηλεκτροκίνησης Θεσσαλίας είναι επείγον και άμεσης προτεραιότητας και πως. όλα τα τμήματα θα πρέπει να ξεκινήσουν μαζί, χωρίς να μας ενδιαφέρει σε ποιο πρόγραμμα είναι γραμμένα.

  1. Δεν γίνονται αποδεκτές καθυστερήσεις στο τμήμα Παλαιοφαρσάλου –Καλαμπάκας. Πρέπει να προχωρήσει η πρόσκληση ενδιαφέροντος και να ολοκληρωθούν οι μελέτες και η κατασκευή του έργου από την ΕΡΓΟΣΕ.
  2. Η περιοχή μας έχει ανάγκη και από άλλα σημαντικά , μεγάλα έργα που σχετίζονται με τις συγκοινωνίες και τις μεταφορές. Τέτοια έργα είναι, για παράδειγμα,η αναβάθμιση της οδικής σύνδεσης Μουζακίου -Αργιθέας -Άρτας με τη σήραγγα Τυμπάνου που η υλοποίηση θα βοηθήσει την ανάπτυξη της Αργιθέας και ευρύτερων περιοχών των Τρικάλων και της Καρδίτσας, καθώς και οι ταμιευτήρες νερού Μουζακίου και Πύλης. και
  3. Η μέχρι τώρα θετική αντιμετώπιση του έργου της ηλεκτροκίνησης στο ΠΕΠ Θεσσαλίας πρέπει να συνεχιστεί. Παράλληλα οι τελευταίες προτάσεις και πρωτοβουλίες του υπουργού Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων κ. Σπίτζη για την επέκταση του σιδηροδρομικού δικτύου και για την συνέχιση του Ε65 δίνουν μεγάλες ελπίδες και προοπτικές για τη δυτική Θεσσαλία. ΟΙ περιοχές μας, τα επόμενα χρόνια, εάν ολοκληρωθούν τα έργα του Ε65 , της ηλεκτροκίνηση του σιδηροδρομικού δικτύου και μακροχρόνια με την επέκτασή του σιδηροδρομικού δικτύου μέχρι Κοζάνη και Ηγουμενίτσα είναι βέβαιο ότι θα αποκτήσουν σταδιακά άλλες αναπτυξιακές και οικονομικές δυνατότητες.