Τρίτη 22.10.2019 ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Οργάνωση της σκέψης και του προφορικού λόγου οι Δ΄Διαλυκειακοί Ρητορικοί Αγώνες

12.02.2016

Με στόχο την καλλιέργεια των διανοητικών ικανοτήτων, την εξοικείωση των μαθητών στη χρήση του προφορικού λόγου, την οργάνωση της σκέψης και κυρίως, να ακούν και να διαλέγονται μέσα σε έναν πολιτισμένο διάλογο, ξεκίνησαν σήμερα και ολοκληρώνονται αύριο, οι Δ΄Διαλυκειακοί Ρητορικοί Αγώνες.   Οι αγώνες διοργανώνονται υπό την  αιγίδα  της  Περιφερειακής Ενότητας Τρικάλων με  την υποστήριξη  της  Δ/νσης  Β/θμιας Εκπαίδευσης   Ν. Τρικάλων και των Σχολικών Συμβούλων Φιλολόγων, καθώς και με τη συνεργασία των καθηγητών των Λυκείων του νομού. Σήμερα, πραγματοποιήθηκαν οι προκριματικοί και των τριών αγωνισμάτων, ενώ σήμερα, Σάββατο οι μαθητές και μαθήτριες που θα προκριθούν, θα μετάσχουν στους ημιτελικούς. Αμέσως μετά, οι καλύτερες ομάδες και οι καλύτεροι ομιλητές και ομιλήτριες θα συναντηθούν στον τελικό, όπου επιστρατεύοντας στο έπακρο την αντίληψη, την κριτική σκέψη και την καταλληλότερη επιχειρηματολογία και πάντα υπό το πνεύμα της ευγενούς άμιλλας και του «Εὖ ἀγωνίζεσθαι», συναγωνίζονται να επικρατήσουν έναντι των άλλων. Στη διαδικασία παίρνουν μέρος μαθητές ως ομιλητές και χρονομέτρες καθώς και καθηγητές ως κριτές,  15 Λύκεια του νομού και συγκεκριμένα τα: 1ο, 2ο, 3ο, 4ο, 5ο, 6ο, 7ο, 8ο ΓΕΛ Τρικάλων, ΓΕΛ Πύλης, ΓΕΛ Οιχαλίας, ΓΕΛ Βαλτινού, ΓΕΛ Φαρκαδόνας, ΓΕΛ Καλαμπάκας, Μουσικό Σχολείο, Ιδιωτικό ΓΕΛ «Αθηνά». στο ομαδικό αγώνισμα «Διττοί Λόγοι» δύο τριμελείς ομάδες αντιπαρατίθενται πάνω σε ένα θέμα γενικού ενδιαφέροντος παρουσιάζοντας επιχειρήματα αλλά και ανασκευάζοντας θέσεις, ενώ στα ατομικά αγωνίσματα, τον «Προσχεδιασμένο Λόγο Πειθούς» και τον «Αυθόρμητο Λόγο», οι μαθητές επιχειρηματολογούν και προσπαθούν να πείσουν για την αλήθεια των λεγομένων τους  με βάση τους κανόνες πειθούς. Στους διττούς λόγους τριμελείς ομάδες μαθητών, ανά δύο επιχειρηματολογούν υπέρ ή κατά ενός θέματος, σύμφωνα με το σχήμα λόγος – αντίλογος και απαντούν σε ερωτήσεις της αντίπαλης ομάδος και όλα αυτά ενώπιον επιτροπής, την οποία αποτελούν καθηγητές από διάφορα λύκεια, οι οποίοι όμως δεν κρίνουν μαθητές του δικού τους σχολείου.  Ακολουθεί ο αυθόρμητος λόγος, πρόκειται για έναν αυτοσχέδιο λόγο διάρκειας 3′ λεπτών, βασιζόμενος κυρίως στην συνειρμική έκφραση, τέλος, ο προτρεπτικός λόγος είναι μια προσχεδιασμένη ομιλία διάρκειας έξι λεπτών.