Κυριακή 26.05.2019 ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Με… αντιδράσεις ο θεσμός του ψυχολόγου στα Δημοτικά

29.01.2019

Της Νικολέττας Μούκα

Από χθες Δευτέρα ανέλαβε καθήκοντα η ψυχολόγος στα πέντε πρώτα δημοτικά σχολεία των Τρικάλων. Πρόκειται για έναν νέο θεσμό του υπουργείου Παιδείας που έχει ως στόχο να αντιμετωπιστούν πολλά προβλήματα που πλέον αγγίζουν το σχολικό περιβάλλον.

Ωστόσο σε τοπικό επίπεδο, υπήρξαν κάποιες αντιδράσεις από μερίδα γονέων, τόσο για τον περιορισμένο αριθμό των σχολείων που τοποθετήθηκε ψυχολόγος, όσο και για τα κριτήρια που επιλέχτηκαν οι σχολικές μονάδες, υποστηρίζοντας πως έγινε προνομιακά και επίσης επιλέχτηκαν σχολεία στα οποία φοιτούν προσφυγόπουλα.

Μιλώντας στον «Ε.Π.», ο αναπληρωτής Διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Τρικάλων Γιώργος Κωνσταντάκος, εξηγεί πως σε καμία περίπτωση δεν υφίσταται κάτι τέτοιο και πως η πρόσκληση του υπουργείο Παιδείας ήταν ξεκάθαρη και δεσμευτική.

«Το κριτήριο ήταν η λειτουργικότητα και ο αριθμός των σχολείων. Η πρόταση που έπρεπε να κάνουμε ήταν να επιλεγούν σχολεία από 10θεσια και πάνω» τονίζει ο κ. Κωνσταντάκος συμπληρώνοντας πως «η επιλογή δεν έγινε με σκοπό να ευνοηθούν, ούτε να χαρακτηριστούν κάποια σχολεία».

Υποστηρικτικός ο ρόλος τους

Όπως έχει ανακοινωθεί, τα σχολεία στα Τρίκαλα που θα αποκτήσουν από την τρέχουσα σχολική χρονιά σχολικό ψυχολόγο ανέρχονται σε 10. Έχουν σε δύο ομάδας, όπου τοποθετείται και ένας ψυχολόγος.

Στην πρώτη ομάδα, που περιλαμβάνονται τα Δημοτικά Σχολεία 2ο, 3ο, 5ο, 27ο και 31ο η ψυχολόγος όπως προαναφέρθηκε- ανέλαβε καθήκοντα από χθες Δευτέρα και θα παρέχει τις υπηρεσίες της μια μέρα την εβδομάδα σε κάθε σχολείο.

Σε δεύτερη φάση, όταν ολοκληρωθεί η πρόσληψη του δεύτερου ψυχολόγου, η οποία σύμφωνα με τον κ. Κωνσταντάκο εκτιμάται να γίνει μέσα στις επόμενες δύο εβδομάδες, θα τοποθετηθεί στα δημοτικά σχολεία των Τρικάλων 10ο, 12ο, 30ο, 33ο και 3ο δημοτικό σχολείο Καλαμπάκας.

Όσον αφορά τον ρόλο τους, σύμφωνα με τον αν. Διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, αυτός είναι επικουρικός στο εκπαιδευτικό έργο.

«Ας μην ξεχνάμε ότι σε ένα σχολείο δεν παρέχονται μόνο γνώσεις. Τα παιδιά δεν αντιμετωπίζουν μόνο μαθησιακού τύπου δυσκολίες. Αντιμετωπίζουν προβλήματα προσαρμογής, συναισθηματικού και ψυχοκοινωνικού τύπου δυσκολίες, αλλά και περιπτώσεις σχολικού εκφοβισμού» αναφέρει ο κ. Κωνσταντάκος.

Ο ίδιος εξηγεί πως «ο σχολικός ψυχολόγος, επικουρικά, θα μεταφέρει τις γνώσεις στους εκπαιδευτικούς και θα ζητείται η συνεργασία προκειμένου να βρεθεί η καλύτερη λύση για το πρόβλημα που παρουσιάζεται στην σχολική κοινότητα».

Ο θεσμός του σχολικού ψυχολόγου, σύμφωνα με τον κ. Κωνσταντάκο, μόνο θετικός μπορεί να χαρακτηριστεί καθώς παρέχει πιο εξειδικευμένες γνώσεις και η εκπαιδευτική κοινότητα τον έχει ανάγκη.

Ομάδα ΕΔΕΑΥ

Εν τω μεταξύ, ο αν. διευθυντής, υπενθυμίζει πως ήδη σε πέντε σχολεία υπάρχουν ψυχολόγοι και συγκεκριμένα η λεγόμενη ΕΔΕΑΥ. Πρόκειται για μια ομάδα που διαθέτει ψυχολόγο, κοινωνικό λειτουργό και εκπαιδευτικό ειδικής αγωγής και είναι τοποθετημένη στα σχολεία 1ο, 6ο, 9ο, 26ο και 35ο.

Ο ρόλος αυτής της ομάδας είναι να βοηθά στο εκπαιδευτικό έργο, μαθητές είτε με μαθησιακές δυσκολίες είτε με ψυχοκοινωνικού τύπου δυσκολίες, σε συνεργασία πάντα με τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς. Λειτουργεί δηλαδή υποστηρικτικά στο εκπαιδευτικό έργο.

ΚΕΣΥ

Από εκεί και πέρα, εάν σε κάποιο σχολείο προκύψει κάποιο πρόβλημα και χρειαστεί ψυχολόγος ή κοινωνικός λειτουργός, τότε υπάρχει και το Κέντρο Συμβουλευτικής Υποστήριξης. Πρόκειται για έναν φορέα του υπουργείου Παιδείας που και σε αυτή την περίπτωση λειτουργεί υποστηρικτικά και μπορεί να απευθυνθεί κάθε σχολείο, όταν προκύψει κάποιο ζήτημα.

«Μάλιστα και γιατί σε αυτή τη φάση γίνεται μια αναδιοργάνωση όλων των δόμων της εκπαιδευτικής κοινότητας, έχει οριστεί από το ΚΕΣΥ υπεύθυνος επικοινωνίας για κάθε σχολείο» συμπληρώνει ο κ. Κωνσταντάκος.

Σε κάθε περίπτωση πάντως, πρόκειται για καινοτόμες πρωτοβουλίες από την πλευρά του υπουργείου Παιδείας, την στιγμή που δυστυχώς κυριαρχούν και πιέζουν τα παιδιά ο σχολικός εκφοβισμός, το άγχος και διάφορα άλλα ζητήματα.