Κυριακή 20.10.2019 ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Δρομολογείται η αποκατάσταση της Γέφυρας στον Αχελώο

15.02.2019

Σε φάση υλοποίησης εισέρχεται το έργο της αποκατάστασης της Γέφυρας Κοράκου στην Κοιλάδα του Αχελώου, συνολικού προϋπολογισμού 16,5 εκατ. ευρώ. Σε ειδική εκδήλωση στο Γραφείο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Αθήνα με θέμα
«Ευρωπαϊκή Πολιτιστική Κληρονομιά – Γέφυρα Κοράκου στην Κοιλάδα Αχελώου» υπογράφτηκε ανάμεσα στους φορείς υλοποίησης η προγραμματική σύμβαση του έργου, στην οποία συμμετείχε ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός.
Την Προγραμματική Σύμβαση, για την ανακατασκευή της ιστορικής Γέφυρας Κοράκου στην Κοιλάδα του Αχελώου, συνυπέγραψαν ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, η Υπουργός Πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά, ο
Περιφερειάρχης Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός, ο Περιφερειάρχης Ηπείρου Αλέξανδρος Καχριμάνης παρουσία, και εκπροσώπων φορέων της περιοχής του Αχελώου και της Υπουργού Προστασίας του Πολίτη Όλγας Γεροβασίλη. Στην τοποθέτησή του ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός μεταξύ
άλλων υποστήριξε τα εξής: «Μέσα από τη συνεργασία με τα Υπουργεία Οικονομικών, Πολιτισμού και Υποδομών, την Περιφέρεια Ηπείρου, τον Δήμο Γεωργίου Καραϊσκάκη Άρτας, το Δήμο Αργιθέας ν. Καρδίτσας, το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και το Τεχνικό Επιμελητήριο προχωράμε στην υλοποίηση ενός
εμβληματικού έργου που αφορά την πολιτιστική κληρονομιά όχι μόνο της χώρας μας αλλά της Ευρώπης. Μέσω της ανακατασκευής της Γέφυρας Κοράκου στον ποταμό Αχελώο «ζωντανεύει» η ιστορία του τόπου μας καθώς το συγκεκριμένο γεφύρι χρονολογείται από τον 16ο αιώνα, ήταν το μεγαλύτερο μονότοξο, λιθόκτιστο γεφύρι των Βαλκανίων και έχει συμβάλει καθοριστικά στην επιβίωση όλων των οικισμών της ευρύτερης περιοχής στο πέρασμα των αιώνων. Η διατήρηση της πολιτιστικής
κληρονομιάς αποτελεί για την Περιφέρεια Θεσσαλίας προτεραιότητα καθώς δημιουργεί υψηλές προστιθέμενες αξίες και μετρήσιμες θετικές εξωτερικές οικονομίες λόγω της διασύνδεσής της με παραγωγικούς κλάδους. Βέβαια για να υπάρξει μια ολοκληρωμένη παρέμβαση στην περιοχή πρέπει να αποπερατωθούν τα έργα στον Αχελώο, τα οποία θα δώσουν μια άλλη προοπτική και συνθήκες ανάπτυξης».
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ
Το γεφύρι του Κοράκου στον ποταμό Αχελώο ήταν το μεγαλύτερο μονότοξο, λιθόκτιστο γεφύρι των Βαλκανίων και είναι στενά συνδεδεμένο με την ιστορία καιτην εξελικτική πορεία του τόπου και ειδικότερα με τα χωριά του Δήμου Καραϊσκάκη του Νομού Άρτας και του Δήμου Αργιθέας του Νομού Καρδίτσας. Κατασκευάσθηκε την περίοδο 1515 έως 1540 από τοπικούς τεχνίτες, με πελεκητά πλακοειδή τεμάχια ασβεστόλιθου και ακανόνιστους λίθους για την εσωτερική πλήρωση, κονίαμα με
άσβεστα και τοπικά αδρανή. Κατά τη διάρκεια του Εμφυλίου Πολέμου, τον Μάρτιο του 1949, η γέφυρα Κοράκου
ανατινάχθηκε και το μεγαλύτερο μέρος της κατέρρευσε. Τα απομείναντα τμήματα των βάθρων παρασύρθηκαν το 2015 από μεγάλη πλημμύρα του ποταμού Αχελώου. Λόγω της εξαιρετικής και μοναδικής ιστορικής και αρχιτεκτονικής αξίας της
γέφυρας, έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον από εκπροσώπους και στελέχη των συλλογικών Οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι οποίοι με δηλώσεις τους υποστηρίζουν το εγχείρημα ανακατασκευής της γέφυρας. Το έργο του θέματος είναι εξαιρετικά δύσκολο και μοναδικό για τα σύγχρονα και
διεθνή Ελληνικά δεδομένα. Λόγω της εξαιρετικά μεγάλης δυσκολίας σε ότι αφορά στα επιστημονικά, τεχνικά και διαδικαστικά θέματα για την υλοποίηση του έργου, απαιτείται η συνεχής συνεργασία των Υπουργείων Οικονομίας και Ανάπτυξης,
Πολιτισμού και Αθλητισμού, Υποδομών και Μεταφορών, Περιφέρειας Ηπείρου και Θεσσαλίας, των Δήμων Γεωργίου Καραϊσκάκη Ν. Άρτας και Αργιθέας Ν. Καρδίτσας, του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, των Τεχνικών Επιμελητηρίων Ελλάδος,
Τμήμα Ηπείρου, Τμήμα Κεντρικής & Δυτικής Θεσσαλίας.
Η αρμόδια Διϋπουργική Επιτροπή αποφάσισε φορέας ωρίμανσης και υλοποίησης του έργου να είναι το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με τη συνδρομή των συναρμόδιων Υπουργείων, της Περιφέρειας Ηπείρου, της Περιφέρειας Θεσσαλίας, του Δήμου Γεωργίου Καραϊσκάκη Ν. Άρτας, του Δήμου Αργιθέας Ν Καρδίτσας, του Ε.Μ.Π και του Τ.Ε.Ε. Ως Αναθέτουσα Αρχή και προϊσταμένη Αρχή , για την υλοποίηση του έργου έχει ορισθεί η Δ/νση Οδικών Υποδομών (Δ.Ο.Υ) του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Προεκτιμάται ότι το συνολικό ύψος του Προϋπολογισμού ανέρχεται σε 16.500.000€
περιλαμβανομένου του Φ.Π.Α . Σε πρώτη φάση η χρηματοδότηση του έργου θα καλυφθεί από Εθνικούς Πόρους