Δευτέρα 20.09.2021 ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

“Μαζί για τα Τρίκαλα” για τον εκλογικό νόμο

19.02.2021 / /

Κατόπιν της συζητήσεως που αναπτύχθηκε και στο τελευταίο δημοτικό συμβούλιο παραθέτουμε τις απόψεις της παράταξής μας επί του νέου εκλογικού νόμου για την αυτοδιοίκηση και να καταδείξουμε τα προβληματικά σημεία του σχεδίου νόμου που διέρρευσε. Συγκεκριμένα στο εν λόγω σχέδιο προβλέπονται:

  • Δημοτική αρχή εκλέγεται ο συνδυασμός που θα συγκεντρώσει το 43% των έγκυρων ψηφοδελτίων. Είναι ένα όριο που δεν κινείται εντός δημοκρατικών ορίων, ένα όριο πολύ χαμηλό που δεν έχει στόχο την κοινωνική πλειοψηφία. Κρίνουμε απαραίτητο να λάβει ένας συνδυασμός το 50% των ψηφισάντων (είτε την πρώτη είτε την δεύτερη Κυριακή) για να λάβει τη λαϊκή εντολή.
  • Μείωση των εδρών του ΔΣ. Στο δήμο Τρικκαίων θα μείνουν 33 έδρες, περιορίζοντας ουσιαστικά την πολυφωνία στο αποφασιστικό όργανο του Δήμου
  • Η διάρκεια της θητείας της δημοτικής αρχής ορίζεται στα 5 έτη, χρονικό διάστημα το οποίο δημιουργεί ένα αίσθημα μονιμότητας και ενδέχεται να μην είναι σε αντιστοιχία με τις κοινωνικές ανάγκες
  • Ο επιτυχών συνδυασμός λαμβάνει τα 3/5 του ΔΣ, ήτοι 20 έδρες στα Τρίκαλα. Αυτό σε συνδυασμό με τη μείωση των συνολικών εδρών έχει ως αποτέλεσμα τον ποσοτικό περιορισμό της αντιπολίτευσης και ταυτόχρονα ακόμα περαιτέρω ενίσχυσης του επικρατούντος συνδυασμού. Σεβόμαστε την ανάγκη κυβερνησιμότητας των Δήμων αλλά προς τούτο θα επαρκούσε το ½ των εδρών πλέον μίας. Η συγκεκριμένη διάταξη δεν έχει ως σκοπό την κυβερνησιμότητα των Δήμων αλλά τον εξουσιαστικό τους έλεγχο.
  • Οι κοινότητες επανεξαρτώνται από τα ψηφοδέλτια των υποψήφιων Δημάρχων. Κρίνουμε απαραίτητη για την ορθολογική λειτουργία της τοπικής αυτοδιοίκησης οι τοπικές κοινότητες να διατηρήσουν την εκλογική τους ανεξαρτησία. Και είναι απαραίτητο ενίοτε οι κοινότητες να διαφωνούν με τη δημοτική αρχή. Ταυτόχρονα το ότι είναι υποχρεωτικό ένας συνδυασμός για να κατέλθει υποψήφιος στις εκλογές να έχει υποψήφιους σε όλες τις κοινότητες του Δήμου περιορίζει ακόμα περισσότερο τη δυνατότητα σε μικρότερους συνδυασμούς να θέσουν υποψηφιότητα, αλλά και στους συνδυασμούς που δεν στηρίζονται από κομματικούς μηχανισμούς.
  • Οι Δήμαρχοι με 8 έτη θητεία από το 2011 και μετά εκλέγονται δημοτικοί σύμβουλοι άνευ σταυροδοσίας. Πέρα από το γεγονός ότι αποτελεί μια φωτογραφική διάταξη που αφορά έναν πολύ περιορισμένο κύκλο ανθρώπων, στην πράξη αυτό σημαίνει μείωση των διεκδικούμενων θέσεων. Αν θέλουμε να ενισχύσουμε ανθρώπους που δεν ασχολούνται μέχρι στιγμής με τα κοινά να διεκδικήσουν το αξίωμα του δημοτικού συμβούλου, η συγκεκριμένη διάταξη είναι τουλάχιστον αποτρεπτική.
  • Μείωση της ποσόστωσης από κάθε φύλο από 40% σε 33%. Σε έναν ιδανικό κόσμο η ποσόστωση δεν θα ήταν απαραίτητη καθώς θα είχαμε απόλυτη ισότητα μεταξύ των φύλων. Δυστυχώς όμως δεν έχουμε φτάσει σε αυτό το επίπεδο ακόμα. Σε κάθε περίπτωση όμως η μείωση αυτή περιορίζει ακόμα περισσότερο την συμμετοχή των γυναικών στην εκλογική διαδικασία.
  • Κατώτατο όριο εκλογής 3%. Και με το εκλογικό μέτρο ως ορίζεται ένας συνδυασμός χρειάζεται πάνω από 3% για να εκλεγεί. Όπως ήδη αναφέραμε είμαστε υπέρ της πολυφωνίας και είναι απαραίτητο να διασφαλίσουμε την δυνατότητα εκπροσώπησης των μειοψηφούντων συνδυασμών.
  • Αύξηση των παράβολων συμμετοχής σε εκλογές. Αν λάβουμε υπόψιν και την ευρύτερη οικονομική κατάσταση, η αύξηση των παράβολων αποτελεί αποτρεπτικό παράγοντα για τη συμμετοχή κάποιων ανθρώπων στην εκλογική διαδικασία.
  • Καταργούνται οι κοινότητες στις έδρες των Δήμων. Είμαστε απόλυτα αντίθετοι σε μια τέτοια αλλαγή καθώς η λειτουργία και της κοινότητας στις έδρες των Δήμων προσφέρει έναν ακόμα βαθμό εξέτασης ζητημάτων που αφορούν την πόλη και σε καμία περίπτωση δεν λειτουργούν ανασταλτικά για την τοπική διοίκηση.

Ο κύριος Παπαστεργίου εξέφρασε για ορισμένα σημεία του σχεδίου νόμου διαφορετική άποψη. Και κάποιες από αυτές τις θέσεις τις καλωσορίζουμε. Όπως είναι η διατήρηση του ορίου κατοίκων για τις κοινότητες που θα έχουν μόνο πρόεδρο και όχι κοινοτικό συμβούλιο σε 300 και όχι 500. Ταυτόχρονα όμως δεν μπορούμε να παραβλέψουμε ότι το σχέδιο νόμου διέρρευσε από το ίδιο το Υπουργείο και δεν αποτελεί προϊόν μυθοπλασίας. Αυτό συνεπάγεται ότι όλες αυτές οι προτεινόμενες αλλαγές αποτελούν την νομοθετική πρόθεση της κυβερνήσεως και της ΚΕΔΕ ως άμεσο συνομιλητή του Υπουργείου Εσωτερικών για τον εν λόγω νόμο.

Πρόκειται για έναν εκλογικό νόμο που επ’ ουδενί δεν έχει ως στόχο την κυβερνησιμότητα των Δήμων αλλά τον απόλυτο έλεγχο διαχείρισης. Ταυτόχρονα δεν φέρει ουδεμία θεσμική αλλαγή στην τοπική αυτοδιοίκηση αλλά μόνο ενίσχυση της διάθεσης εξουσίας της Νέας Δημοκρατίας και των μηχανισμών της (ένας εκ των οποίων είναι και η ΚΕΔΕ και ο πρόεδρος της).

Το γραφείου τύπου