Το επίμαχο ζήτημα αφορά το σενάριο πώλησης του χαρτοφυλακίου της ΕΠΑ Αττικής ξεχωριστά από τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, που θα προκύψει μετά το σπάσιμο της εταιρείας.
Με την επόμενη ημέρα της ΔΕΠΑ φαίνεται ότι συνδέεται η καθυστέρηση που παρατηρήθηκε στην έγκριση από τη γενική συνέλευση των μετόχων της εταιρείας για τη συμφωνία εξαγοράς του 49% της ΕΠΑ Αττικής.
Αυτό που διεφάνη κατά την τελευταία συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου του ΤΑΙΠΕΔ, που ξεμπλόκαρε και την έγκριση της συμφωνίας από τη γενική συνέλευση των μετόχων (ΤΑΙΠΕΔ και ΕΛΠΕ), είναι μια διάσταση απόψεων μεταξύ των μετόχων για τον τρόπο πώλησης της ΔΕΠΑ.
Η συμφωνία, για να εγκριθεί από τη γενική συνέλευση και να πάρει τον δρόμο της υπογραφής, θα έπρεπε, σύμφωνα με την πλευρά του ΤΑΙΠΕΔ, που έχει και την ευθύνη της αξιοποίησης του 65% που κατέχει το Δημόσιο στη ΔΕΠΑ, να δίνει τη δυνατότητα και της αυτοτελούς αξιοποίησης επιμέρους περιουσιακών στοιχείων της εταιρείας.
Να μπορεί δηλαδή το χαρτοφυλάκιο της ΕΠΑ Αττικής να διατεθεί προς πώληση ξεχωριστά από τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, που θα προκύψει μετά το σπάσιμο της εταιρείας σε δύο κομμάτια, όπως προβλέπει ο σχεδιασμός του υπουργείου Ενέργειας.
Το σχέδιο για την περαιτέρω αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ, όπως έχει συμφωνηθεί με τους θεσμούς και έχει δημοσιοποιηθεί από τον υπουργό Ενέργειας Γιώργο Σταθάκη, προβλέπει τον διαχωρισμό της εταιρείας σε δύο κομμάτια: τη ΔΕΠΑ Υποδομών και τη ΔΕΠΑ Εμπορίας.
• Στην εταιρεία υποδομών θα περιέλθουν όλα τα δίκτυα που σήμερα ελέγχει η ΔΕΔΑ, η ΕΔΑ Θεσσαλονίκης – Θεσσαλίας και η ΕΔΑ Αττικής μόλις ολοκληρωθεί η συμφωνία για την εξαγορά του 49% της Shell.
• Στη ΔΕΠΑ Υποδομών θα ανήκει και η 100% θυγατρική που θα συσταθεί και στην οποία θα περιέλθουν οι συμμετοχές της ΔΕΠΑ στα διεθνή projects (αγωγοί IGB, East Med, IGI Poseidon, το FSRU Αλεξανδρούπολης κ.λπ.). Το Δημόσιο θα διατηρήσει το 41% στη ΔΕΠΑ Υποδομών και θα διαθέσει το 14% προς πώληση. Στη ΔΕΠΑ Εμπορίας, το Δημόσιο θα πουλήσει το 50,1% των μετοχών και θα κρατήσει ποσοστό 14,9%, διατηρώντας ωστόσο δικαιώματα βέτο σε μια σειρά θεμάτων στρατηγικής σημασίας και κυρίως στα διακρατικά συμβόλαια προμήθειας αερίου (με Socar, Sonatrac, Botas κ.λπ.).
Το αναθεωρημένο πρόγραμμα αξιοποίησης του ΤΑΙΠΕΔ για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας προβλέπει εκκίνηση της διαδικασίας για τη διάθεση σε στρατηγικό επενδυτή του 50,1% τον Νοέμβριο του 2018 και διαγωνισμό για αμέσως μετά την ολοκλήρωση της εκκίνηση της διαδικασίας για την αξιοποίηση του 14% της συμμετοχής του Δημοσίου στη ΔΕΠΑ Υποδομές.
Παρά το γεγονός ότι ο σχεδιασμός αυτός είναι συμφωνημένος και με βάση αυτό η ΔΕΠΑ προχωράει σε μελέτη με τη συνδρομή εξωτερικού συμβούλου για τον διαχωρισμό της, μεταξύ των μετόχων γίνεται συζήτηση για ξεχωριστή πώληση της ΕΠΑ Αττικής, εφόσον φυσικά η σχετική συμφωνία εγκριθεί από τις αρμόδιες ελληνικές και ευρωπαϊκές αρχές. Η ΔΕΠΑ φέρεται να έχει εκφράσει αρμοδίως την κάθετη αντίθεσή της στο εν λόγω σενάριο με το επιχείρημα ότι η ενιαία πώληση δημιουργεί υπεραξία για την εταιρεία, κάτι που, σύμφωνα με κύκλους της εταιρείας, πιστοποιεί και η μελέτη που διενήργησε για λογαριασμό της η Mckinsey, η οποία εξέτασε έξι συνολικά σενάρια προκρίνοντας ως καταλληλότερο το μοντέλο της εταιρείας Holding, που όμως απορρίφθηκε από τους πιστωτές.
Το πού θα καταλήξουν οι μέτοχοι της εταιρείας θα φανεί το αμέσως επόμενο διάστημα. Δεδομένου πάντως του επενδυτικού ενδιαφέροντος που έχει εκφραστεί μέχρι στιγμής για την εταιρεία, η ενιαία πώληση της ΔΕΠΑ Εμπορίας απευθύνεται σε διαφορετικό επενδυτικό προφίλ από αυτό της σαλαμοποίησης και της αυτοτελούς πώλησης της ΕΠΑ Αττικής. Ο όμιλος Μυτιληναίου, για παράδειγμα, έχει δηλώσει ότι ενδιαφέρεται και για τη λιανική και για τη χονδρική, τις συμβάσεις δηλαδή της ΔΕΠΑ με τους διεθνείς προμηθευτές. Ο όμιλος Βαρδινογιάννη, ο οποίος επίσης παρακολουθεί τις εξελίξεις γύρω από τη ΔΕΠΑ, έχει ήδη καταθέσει υπόμνημα αντιρρήσεων στον πλήρη έλεγχο της ΕΠΑ Αττικής από τη ΔΕΠΑ και από τις κινήσεις του φαίνεται να ενδιαφέρεται για το κομμάτι της λιανικής. Αντιθέτως, ο όμιλος Κοπελούζου, ο οποίος δηλώνει επίσης «παρών» και μάλιστα έχει βρει και συνεταίρο για να διεκδικήσει τη ΔΕΠΑ, επικεντρώνει το ενδιαφέρον του στη χονδρική, όπου δραστηριοποιείται ήδη έχοντας διασφαλίσει μερίδιο της τάξης του 25%.
Τα ΕΛΠΕ, που ελέγχουν σήμερα το 35% της ΔΕΠΑ, δεν κρύβουν την πρόθεσή τους για πλειοψηφική συμμετοχή στην εταιρεία. Η αυτοτελής πώληση της ΕΠΑ Αττικής δημιουργεί πάντως συνθήκες για συνέργειες μεταξύ της Εlpedison, που αποτελεί και τον βασικό βραχίονά τους στην αγορά ηλεκτρισμού μέσα από πιθανή συγχώνευση των δύο εταιρειών. Τις οριστικές κυβερνητικές αποφάσεις για τη ΔΕΠΑ αναμένει και η ιταλική Εdison, συνεταίρος των ΕΛΠΕ στον ηλεκτρισμό και της ΔΕΠΑ στα διεθνή projects, όπως οι αγωγοί IGI Poseidon και ΙGB αλλά και ο East Med. Από ελληνικής πλευράς τις εξελίξεις παρακολουθεί και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, που δραστηριοποιείται στην αγορά ηλεκτρισμού, στην παραγωγή και στην προμήθεια, αλλά και στη λιανική αγορά φυσικού αερίου.
Πηγή: kathimerini.gr