Παρασκευή 13.12.2019 ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Δύο τρικαλινές μαθήτριες εναντίον fake news!

04.12.2019

Στο Πανευρωπαϊκό φόρουμ Νεολαίας στο Στρασβούργο οι μαθήτριες εκπροσώπησαν την
Ελλάδα
Το θέμα των fake news και δράσεις εναντίον τους ανέπτυξαν στο Φόρουμ Νεολαίας του
Δικτύου των Πόλεων του Στρασβούργου δύο τρικαλινές μαθήτριες. Οι Ελευθερία –
Παρασκευή Λάππα και η Ζωή – Ιωάννα Νταϊλιάνη επελέγησαν κατόπιν δημόσιας
διαδικασίας, που διεξήχθη με πρωτοβουλία του Δήμου Τρικκαίων, ο οποίος είναι μέλος του
Δικτύου των Πόλεων Στρασβούργου. Στη συνέχεια μετέβησαν στη γαλλική πόλη, τη
συνοδεία του προϊσταμένου Δ΄νσης Παιδείας – Πολιτισμού και Αθλητισμού κ. Στεφ.
Νταλάση. Ετσι, οι δύο επιλεγείσες, παρουσίασαν τις απόψεις τους για το φετινό θέμα, που
είναι φλέγον και ουσιαστικό, τα fake news.
Με την επιστροφή τους, απάντησαν σε ερωτήσεις της ιστοσελίδας του Δήμου Τρικκαίων,
στον δημοσιογράφο Θανάση Μιχαλάκη, για τα όσα είδαν, όσα έμαθαν, όσα έγιναν στο
Στρασβούργο.
(ΣΗΜ:. Οι απαντήσεις δόθηκαν από κοινού)
ΕΡ: Εκπροσωπήσατε τον Δήμο Τρικκαίων σε ένα πανευρωπαϊκό φόρουμ νεολαίας στο
Στρασβούργο. Μπορείτε να μας πείτε συνοπτικά ποια θέματα συζητήσατε;
Με μεγάλη χαρά και υπερηφάνεια κληθήκαμε να εκπροσωπήσουμε τον Δήμο Τρικκαίων στο
Πανευρωπαϊκό φόρουμ Νεολαίας στο Στρασβούργο. Στο πλαίσιο αυτού του προγράμματος
ασχοληθήκαμε με δύο θεματικές άξονες: την ύπαρξη των ψευδών ειδήσεων (fake news)
στους τομείς της σύγχρονης δημοσιογραφίας και της πολιτικής και το πώς ο ενεργός πολίτης
μπορεί να συμβάλει στην καταπολέμηση αυτών.
ΕΡ: Ποια ήταν τα θέματα για τα οποία συνεργαστήκατε με τους υπόλοιπους νέους που
συμμετείχαν στο φόρουμ;
Εμείς δουλέψαμε κυρίως πάνω στον δεύτερο άξονα θεματικό άξονα δηλαδή στην
αντιμετώπιση των ψευδών ειδήσεων. Συγκεκριμένα, όλοι οι συμμετέχοντες χωριστήκαμε σε
4 επιμέρους ομάδες, στις οποίες ανατέθηκαν οι τρόποι αντιμετώπισης των ψευδών
ειδήσεων σε διάφορους τομείς. Συνεργαστήκαμε με τους υπόλοιπους νέους σε δύο πεδία.
Το πρώτο πεδίο αφορούσε την καταπολέμηση των ψευδών ειδήσεων στα μέσα κοινωνικής
δικτύωσης, ενώ το δεύτερο σχετιζόταν κυρίως με την καταπολέμηση αυτών στην κοινωνία.
Έτσι προτείναμε διάφορες λύσεις για τον περιορισμό των ψευδών ειδήσεων, οι οποίες,

προς μεγάλη μας χαρά, βρήκαν ευρεία απήχηση στην παρουσίασή μας στο Δημαρχείο της
πόλης του Στρασβούργου.
ΕΡ: Ποια ήταν η δική σας συνεισφορά στην κοινή συζήτηση;
Αξίζει να σημειωθεί πως ήμασταν οι νεώτεροι συμμετέχοντες του Προγράμματος. Ωστόσο,
αυτό δεν στάθηκε εμπόδιο στην ενεργή συμμετοχή μας στη συζήτηση με τους υπόλοιπους
συμμετέχοντες οι οποίοι ήταν κατά πολύ μεγαλύτεροι μας! Ίσως το γεγονός ότι
υστερούσαμε λόγω διαφοράς ηλικίας σε εμπειρία και το γνωστικό επίπεδο, μας έδωσε το
κίνητρο να διερευνήσουμε σε βάθος το θέμα και να προτείνουμε πρωτότυπες και φρέσκιες
ιδέες. Πέρα όμως από τις ιδέες, μοιραστήκαμε και την κατάσταση που επικρατεί στη χώρα
μας όσον αφορά την διασπορά των ψευδών ειδήσεων.
ΕΡ: Δηλαδή παρουσιάσατε – μιλήσατε πιο συγκεκριμένα για την ελληνική εμπειρία στο
ζήτημα αυτό;
Ναι, κάναμε γνωστή τη στάση και τις θέσεις της χώρας μας σχετικά με την αντιμετώπιση
των ψευδών ειδήσεων. Εστιάσαμε ιδιαίτερα στην συμμετοχή των Ελλήνων σε αυτήν και
επισημάναμε τους τρόπους με τους οποίους θα μπορούσε να περιοριστεί η διάδοση των
ψευδών ειδήσεων σε κάθε χώρα ξεχωριστά.

ΕΡ: Τι θα προτείνατε για το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, σε σχέση με τον τρόπο
εργασίας μαθητών/τριών  σε κοινές ομάδες;
Πιστεύουμε πως από μικρή ηλικία οι μαθητές πρέπει να μάθουν να εργάζονται στο πλαίσιο
μιας ομάδας, να συζητούν και να ανταλλάσουν απόψεις με τα υπόλοιπα μέλη. Το ελληνικό
σχολείο οφείλει να καλλιεργήσει το ομαδικό πνεύμα στους μαθητές και να τους επισημάνει
πως όλα τα μέλη μιας ομάδας έχουν την υποχρέωση να συμβάλλουν εξίσου στην επίτευξη
του κοινών τους στόχων. Ακόμη, οι μαθητές μέσα από την εργασία τους σε κοινές ομάδες
και τον γόνιμο διάλογο με τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας μπορούν να διαμορφώσουν τον
δικό τους τρόπο σκέψης και εν συνεχεία να αναπτύξουν την κριτική τους ικανότητα.
Απαραίτητη προϋπόθεση όμως αποτελεί η συμβολή του ελληνικού σχολείου που θα πρέπει
να προωθήσει τη συνεργασία στο πλαίσιο της ομαδικής εργασίας και να ενισχύσει
συζητήσεις που απαιτούν τον προβληματισμό των μαθητών.
ΕΡ: Πιστεύετε ότι το ελληνικό σχολείο μπορεί να ωφεληθεί από πρωτοβουλίες, όπως
αυτή στην οποία πήρατε μέρος;

Είμαστε της άποψης ότι τέτοιες πρωτοβουλίες, όπως αυτή στην οποία πήραμε μέρος,
μπορούν να διευρύνουν τους πνευματικούς ορίζοντες των μαθητών και κατά συνέπεια να
ωφελήσουν το ελληνικό σχολείο. Τέτοιες πρωτοβουλίες καθιστούν εφικτό τον γόνιμο
διάλογο μεταξύ των μαθητών και κατ΄ επέκταση μεταξύ των πόλεων και γνωστοποιούν σε
μαθητικές κοινότητες ενδιαφέροντα και επίκαιρα ζητήματα, όπως η καταπολέμηση των

ψευδών ειδήσεων. Έτσι, το ελληνικό σχολείο σαφώς ωφελείται αφού οι μαθητές από μικρή
ηλικία καθίστανται ενεργοί πολίτες και επικοινωνούν ουσιαστικά με νέους από όλον τον
κόσμο!